– I Norge er både Marit (Bjørgen) og Therese (Johaug) superstjerner, men sett med internasjonale øyne er Silje (Norendal) helt i toppen, sier Jacob Lund, tidligere sponsorsjef i DNB.
- Les også: Norendal tok X Games-gull
Han vet godt hvordan sponsormarkedet fungerer både her hjemme og globalt. Årsaken til at han mener Norendal har bedre sjanser på sponsormarkedet utenlands enn Norges langrennshelter er enkel:
– Snowboard er mye større internasjonalt enn i Norge, sier han.
– Det har tatt seg veldig opp her hjemme også, men det norske sponsormarkedet har ikke våknet opp for denne typen idrett. Dessuten har det vær lite mediedekning av snowboard, sier Lund som hevder han var den eneste norske tilskuer under X Games-konkurransen for sju år siden.
Setter OL foran X Games
Helgens X Games-gull har sørget for mer norsk oppmerksomhet til Norendal enn vanlig. Da NRK møtte 20-åringen på Gardermoen mandag formiddag var det sammen med alle andre store medier i Norge.
Hovedpersonen forteller nå at hun skal hvile frem til fredag, men fra og med da handler alt om OL. Hva et OL-gull vil kunne gjøre med sponsorobjektet Silje Norendal er det liten tvil om.
– Det vil selvfølgelig være stort. OL-gull er størst siden det bare skjer hvert fjerde år og alle i verden kan relatere seg til det, sier Norendal til NRK.
USA og Asia
Landslagstrener Thomas Harstad forteller at han lenge har merket at Norendals markedsverdi er høy.
– Silje må være blant de største utøverne Norge har på jentesiden. Snowboard er en global idrett, mens langrenn er en liten norsk idrett, sier Harstad.
Jacob Lund understreker at markedene i USA, Europa og Asia byr på helt andre muligheter enn det norske.
Norendals X Games-gull gikk for eksempel direkte på den store amerikanske sportskanalen ESPN, og Kongsberg-jenta er allerede en av utøverne utstyrsgiganten Nike satser på.
– Det sier alt, sier Lund.
– Hva gjør Silje Norendal som person så populær hos sponsorene, Lund?
– Hun har alderen med seg, har et kjempetalent og er en sprudlende jente som gjør seg bra på TV.