Spøkelsesemoji med taco og burger foran en montasje av matretter

Spøkelses­restaurantene

Det er fredag kveld i Bergen.

Sølve Tornøe er sulten, og lurer på hva han skal spise.

Han finner fram mat-appen Foodora, og blar gjennom restaurantene.

Er det noe nytt han kan teste?

Bingo! Et nytt tacosted i Bergen!

Sølve blir begeistret. Han elsker taco, og har aldri hørt om denne restauranten før.

Han googler restauranten.

Nesten ingen treff. Merkelig, tenker Sølve.

Mobil med adressekort til restauranten Los Tacos

Men adressen kjenner han igjen. Den er helt lik som adressen til en annen tacorestaurant i Bergen.

Der har Sølve spist mange ganger.

Taco-stedet han fant er en «spøkelsesrestaurant».

Man kan bestille mat derfra, men den finnes ikke i virkeligheten.

Hvordan fungerer dette egentlig?

Og er det flere slike restauranter i Norge?

Brygga Pizza & Grill i Tønsberg

I Tønsberg finner vi en restaurant. På Foodora er det registrert fire forskjellige «restauranter» her.

Brygga Pizza & Grill er den eneste man kan se fra utsiden.

Grafikk av

Men Jackson's Fried Chicken, Burger Boys og Döneriet holder visst også til her.

Er det fire forskjellige kjøkken på et sted? Eller lages maten av de samme folkene?

Vi bestiller tre hamburgere.

En fra Brygga Pizza & Grill, en fra Burger Boys og en fra Jackson's Fried Chicken.

Så går vi for å hente dem.

Kommer burgerne til å se forskjellige ut? Kanskje de har papir med forskjellige logoer eller ulikt brød?

Tre hamburgere på brygga i Tønsberg

Nei da. «Kanda» står det på innpakningen. Den er helt lik på alle tre.

Ellers har burgerne like brød, og de ligner veldig. Bortsett fra at den ene er en kyllingburger, da.

Tre hamburgere oppå hverandre

Men hvorfor gjør restauranten dette? Og hvem står egentlig bak?

Vetle Nikolai Åmodt

Vetle Nikolai Åmodt fra Brygga Pizza & Grill sier flere oppdager maten deres nå.

De startet spøkelsesrestaurantene for å bli mer synlige, og for å teste nye konsepter.

Vetle Nikolai Åmodt og Dlman Ahmed

Åmodt sier de har økt omsetningen med over 200.000 kroner i måneden siden de startet med dette i mars.

Han tror ikke noen blir skuffet hvis de finner ut at Burger Boys og Brygga Pizza & Grill egentlig er samme restaurant, så lenge maten er god.

Vetle Nikolai Åmodt i telefonen på Brygga Pizza & Grill
Vi prøver å pynte burgerne på Burger Boys litt bedre. Gjør det litt mer eksklusivt. Det er en egen saus, og burgerne i seg selv er litt annerledes.
Vetle Nikolai Åmodt
Brygga Pizza & Grill i Tønsberg

Snart skal de utvide med enda en spøkelsesrestaurant. Den skal servere pasta.

Foodora står bak navnet og menyen til de snart fire «restaurantene» som i virkeligheten bare er Brygga Pizza & Grill.

Men er dette egentlig greit?

Grafikk med emoji av spøkelse med kniv og gaffel

Restauranter som bare finnes på internett dukker opp stadig flere steder.

Etter en gjennomgang av adresser finner vi eksempler både i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Drammen og Fredrikstad.

Noen ganger kommer navn og meny fra Foodora. Andre ganger fra restauranten selv.

Monica Viken, professor ved Institutt for rettsvitenskap og styring (BI)

Jusprofessor Monica Viken fra BI mener spøkelsesrestaurantene kan skape forvirring.

Hun ser ikke et klart brudd på markedsføringsloven, men sier det kan være problematisk om denne praksisen sprer seg.

Jeg er bekymret for at vi får en form for utvanning av merkevarene. At man som forbruker aldri kan være helt sikker på hva man egentlig får.
Monica Viken
Bilde av Carl Randers over bakgrunnsgrafikk

Foodoras norgessjef Carl Randers er uenig.

– Merkevarer lever kun så lenge kvaliteten og omdømmet relatert til dem holder vann, sier han.

Randers mener også det blir feil å kalle konseptene «spøkelsesrestauranter».

Foodora har spurt mange spisesteder i Norge om de vil prøve ut de nye matkonseptene.

At restauranter får mulighet til å maksimere kjøkkenkapasitet og fylle hull i tilbudet, mener Randers er svært positivt.

Han ser likevel at dette noen ganger kan skape forvirring.

Hvis noen leter etter restauranten og ikke finner den, den er litt kinkig. Vi får tenke oss litt om, og se om vi kan finne på noe lurt.
Carl Randers

Tilbake i Bergen dropper Sølve Tornøe taco fra spøkelsesrestauranten. Han kjøper heller butter chicken fra et annet sted.

Sølve synes konseptet er forvirrende.

Det hadde jo vært kulere hvis det var et nytt sted, en ny konkurrerende bedrift.
Sølve Tornøe
Grafikk med spøkelsesemoji og taco-emoji foran en montasje av emojier.

Sjefen for tacorestauranten, Brian Kovary, sier spøkelsesrestauranten hjelper dem å holde omsetningen oppe under koronapandemien.

Men han ser at risikoen for å forvirre kundene er en klar ulempe.

Bilde av daglig leder for Los Tacos, Brian Kovary, foran montasje av taco- og spøkelsesemojis.
Vi vil ikke forvirre eller skuffe folk. Derfor vurderer vi å droppe El Taco Loco og kun fokusere på Los Tacos.
Brian Kovary, daglig leder Los Tacos

Det kan likevel være flere spøkelsesrestauranter på vei.

Foodora er i ferd med å rulle ut et nytt kyllingvingekonsept.