Hidra Landfast vurderer å forlenge bompengeperioden fra 22 til 30 år.
Det er klart etter et møte mellom mellom representanter fra Flekkefjord kommune, fylkeskommunen og Statens vegvesen, ifølge ordfører Jan Sigbjørnsen i Flekkefjord.
- Les også:
- Les også:
Må kutte 80 millioner
Planene for en undersjøisk tunnel mellom Hidra og fastlandet må bli 80 millioner kroner billigere for å havne innenfor summen Vest-Agder fylkesting har sagt ja til.
På møtet i går ble det klart at kostnadene til tunnelen kun kan reduseres med 20 millioner kroner ved å gjøre endringer på planene, ifølge Sigbjørnsen. Dermed gjenstår det 60 millioner.
Nå skal det vurderes om millionene kan hentes inn ved å forlenge tiden for den planlagte bompengeinnkrevingen med åtte år.
– En ting er å få redusert kostnadene på prosjektet og en annen ting er å se på finansieringen og hvordan man kan få sydd den sammen på en annen måte. Da er det sånn at i kalkylen til det opprinnelige prosjektet var det beregnet ca 22 års innkrevingstid på bompenger, men andre prosjekter har fått godkjent opp til 30 år. Vi må få utredet hva det vil bety for dette prosjektet hvis vi får forlenget innkrevingstiden til 30 år, sier Sigbjørnsen.
Bro blir enda dyrere
Fylkestinget i Vest-Agder vedtok i juni å avlyse konkurransen om bygging av en undersjøisk tunell til Hidra i Flekkefjord, etter at tunellalternativet ble for dyrt for fylkespolitikerne
Det var satt en øvre ramme på 423 millioner kroner for hele tunnelprosjektet inkludert bygging og infrastruktur rundt tunnelen, men etter anbudsrunden ble det klart at at prisen ble på nærmere 500 millioner.
I forrige måned presenterte vegvesenet at deres beregninger viste at ei
. Bro som alternativ til tunnel er derfor forkastet.Statens vegvesen skal nå finne ut hvor mange millioner som kan hentes ut til tunnelen via bompengefinansiering.