Vurderer busser på gass

Agder Kollektivtrafikk (AKT) vurderer nå hva slags busser og hva slags drivstoff man skal satse på i fremtiden.

buss

Det er denne typen buss som kan bli byttet ut med gassdrevne busser.

Foto: Nina Kristiin Vraa / NRK

Tidligere denne uka fortalte NRK at det norske selskapet Gasnor skal bygge gassanlegg for skipstrafikken i Kristiansand.

Dette anlegget kan bli viktig også for fremtidig busstrafikk i Kristiansand.

– Et drivstoffanlegg for flytende gass på havna i Kristiansand vil bli viktig dersom Agder Kollektivtrafikk satser på gassdrevne busser i fremtiden, sier administrerende direktør i AKT, Siv Elisabeth Wiken.

Lettere tilgjengelig

– Gassdrevne busser er en del av den vurderingen vi må gjøre, og dette anlegget kan gi gass et fortrinn som drivstoff, fordi det kan bli lett tilgjengelig, forteller Wiken.

I dag går de fleste bussene i Kristiansand på diesel. AKT vurderer nå flere typer drivstoff for fremtidens busser.

– Vi må velge mellom ulike hybridvarianter som gass, diesel og elektriske busser, og det vil bli en gradvis innføring, understreker Wiken.

– Ved årsskiftet bør vi vite mer om hvilke fornybare drivstoff vi skal satse mer på, det sier administrerende direktør i AKT, Siv Elisabeth Wiken.

Gass i Trondheim og Oslo

Wiken poengterer at hun setter punktlighet og sikkerhet først.

– Vi er opptatt av driftssikkerhet. Våre kunder skal være sikre på at bussen kommer og at det er trygt å kjøre kollektivt, sier hun.

– Betyr det at det ikke betyr så mye for AKT om et slikt gassanlegg er tilgjengelig eller ikke?

– I klimaperspektivet er det slik at det viktigste er å få folk til å reise kollektivt, ikke med bil. Da er det viktig med et godt utviklet kollektivtilbud med høy frekvens, sier hun.

Ifølge Wiken er det for tidlig å kommentere på hvor kostbart det vil bli å fornye bussparken. I Norge er det Oslo og Trondheim som ligger langt fremme med gassbusser.

I Vest-Agder fylkeskommune har gass som drivstoff møtt motstand før.