NRK Meny
Normal

Voss må ansette flere etter rekordsalg

Etter snart 20 år med stort sett røde tall satser produsenten av kjendisvannet Voss på å levere overskudd.

Etter nesten 20 år med underskudd, tjener nå Voss penger på å tappe luksusvann. Endret strategi har ført til at vannprodusenten på Iveland nå øker produksjonen for å møte etterspørselen.

Kjendisvannet Voss selges som aldri før. Nå må selskapet på Iveland øke bemanningen for å møte etterspørselen.

Voss vann er kanskje best kjent for å bli drukket av verdensstjerner som Madonna, Bono, Brad Pitt og Britney Spears. Men «kjendisvannet» har likevel slitt med underskudd.

Nå varsler imidlertid flaskevannprodusenten i Iveland kommune at de øker staben fra vel 50 til 60 og setter inn ekstra skift etter rekordsalg i fjor.

Selv om salget har økt kraftig siden oppstarten i 1997, har regnskapene stort sett vist røde tall. Historisk har bare et par år endt med pluss i regnskapet.

Madonna i Norge

Artisten Madonna er blant kjendisene som flere ganger har vist seg fram med en flaske Voss i hånda.

Foto: Kim Erlandsen / NRK

– Våre planer for 2015 tilsier at vi legger de røde tallene bak oss, og at vi i år vil vise overskudd for bedriften som helhet, sier styremedlem Rune Fløgstad i Voss of Norway.

To av tre flasker i USA

Det er særlig økningen på det amerikanske markedet som fører til flere ansatte. Hele to av tre flasker Voss selges i USA.

– Vi har sett de siste årene at vi har hatt en jevn og god økning i salget i vårt hovedmarked som er i USA. Den positive utviklingen fortsetter, derfor må vi oppbemanne for å ivareta den økte etterspørselen, sier Fløgstad.

Voss nådde rekordhøye 400 millioner kroner i omsetning i fjor. De siste års vekst har vært på omkring 20 prosent årlig.

Se bilder fra fabrikken:

(Artikkelen fortsetter under.)

Fra jetsett til kjøkkenbordet

Høyskolelektor Kjetil Aukland ved Handelshøyskolen BI i Kristiansand mener selskapet nå kan vise til rekordsalg og økning i staben som følge av en strategiendring for noe år siden. Da ble Voss-vannet lansert i butikkhyllene hjemme i Norge.

– Det er for få som er villig til å kjøpe vannet til prisen som skal til for å gjøre virksomheten lønnsom, sier Aukland.

Han mener Voss erkjente at det eksklusive markedet var for lite, og dermed gjorde vannet tilgjengelig for mannen i gata. .

– Dermed konkurrerer Voss med merkevarer som Farris og Bon Aqua. Vannet selges nå på volum i stedet for eksklusivitet, mener Aukland.

Satser ikke i nye markeder

Voss vann selges i nesten 50 land hvor USA er viktigst. De nest viktigste markedene er i Australia, Kina, England og Forente arabiske emirater. Flaskevannprodusenten på Iveland har ikke planer om å ekspandere til flere land.

– Vårt hovedfokus er å vokse i de eksisterende markedene. Nye markeder tror jeg ikke vi kommer til å prioritere framover, sier han.

Se innslaget med Linda Eide som reiste til Ogge for å smake på det eksklusive Voss-Vannet.

- tar deg til attraksjonar du garantert ikkje finn i guideboka - ei reise i hyggeleg norsk galskap med Linda Eide som guide og reiseleiar.