NRK Meny
Normal

Vogntogsjåfør nektet å samarbeide - fikk 15.000 kroner i bot

En polsk vogntogsjåfør, som lørdag ble stoppet med altfor dårlige dekk og som nektet å samarbeide med vegvesenet, har vedtatt en bot på 15 000 kroner. Politiet i Mandal tror slike bøter kan ha en preventiv effekt.

Vogntog E39

Sjåføren i vogntoget bakerst i bildet ble lørdag anmeldt for manglende kjettinger og dårlige dekk. Kjøretøyet har blitt stående frem til torsdag fordi sjåføren ikke vedtok boten han fikk.

Foto: Jan Ivar Rafoss / Tipser

Den polske vogntogsjåføren ble lørdag ettermiddag stoppet i Osestadbakken på E39 i Lindesnes.

Etter å ha nektet å samarbeide med vegvesenet ble politiet tilkalt. Mannen ble da anmeldt for manglende kjettinger og dårlige dekk. Han fikk en bot på stedet, men nektet å betale den.

Fikk ikke kjøre videre før i dag

Sjåføren fikk kjøreforbud og vogntoget har blitt stående der det ble stoppet helt frem i dag. Årsaken til at vogntoget har blitt stående i flere dager, er at mannen ikke vedtok boten før i dag, forteller Bjart Gabrielsen, politistasjonssjef i Mandal.

– Saken har dratt ut fordi mannen ikke så seg i stand til å betale boten. Det har ført til at vogntoget har blitt holdt igjen. Men i dag betalte sjåføren boten og han får også derfor kjøre videre. Men dette har jo helt klart tatt altfor lang tid, sier Gabrielsen, som legger til at saken hadde havnet for retten dersom mannen ikke til slutt hadde vedtatt boten.

Viktig signaleffekt

Gabrielsen tror slike bøter kan ha en viktig signaleffekt.

– Intensjonen med slike bøter er selvsagt ikke å ruinere sjåførene, men for oss er det viktig å sende signaler om at når man ferdes på norske veier på vinterstid, må man ha gode nok dekk og utstyret i orden, sier han.

Etter at det polske kjøretøyet stoppet opp i Osestadbakken, kom ikke sjåføren seg av flekken. Til tross for at Statens vegvesen kom til stedet for å bistå mannen, nektet han å samarbeide, ifølge politiet.

Mannskapene stod klare til å taue vogntoget bort med en veihøvel, men mannen nektet å bidra. Ifølge politiet var problemet at sjåføren ikke ville klargjøre kjøretøyet for tauing.

– Manglende forståelse av faren

Gabrielsen sier størrelsen på boten har blitt vurdert ut ifra faren sjåføren utgjorde for andre trafikanter.

– Sjåføren ønsket ikke der og da og bidra til en god løsning. Og dette dreier seg også om en sjåfør som trolig hadde fortsatt på veien med de dårlige dekkene dersom han ikke hadde blitt holdt igjen. Det handler om manglende forståelse av faremomentet som igjen gjenspeiler bøtenivået, sier han.