NRK Meny
Normal

Laaang transport på vei

Første seksjon til vindmøllene på Lista kom i dag på land i Farsund havn. De neste tre månedene blir det mye lang transport gjennom Vanse ut til vindømølleparken.

Vindmølle Lister

Her transporteres første bit at Lista Vindkraftverk fra kaia. Totalt 10 skip med vindmølledeler ankommer Farsund de neste tre månedene. Dermed må folk belage seg på mye lang transport gjennom sommeren.

Foto: Mari-Ann Albrektsen / NRK

– Vi må demontere noen skilt og lyktestolper langs veien, men det er allerede tatt hånd om. Skilt kan tas bort når transporten kommer og settes opp igjen etterpå, så det ikke skaper problemer for trafikken, sier prosjektleder Dennis Bjørslev Jensen i Deugro Danmark.

Han har ansvar for å transportere alle vindmølledelene fra skipene som leverer dem og ut til området der møllene de neste månedene skal reises i været. Mandag starter transporten ut til vindmølleparken.

– Det kan ikke unngås at trafikken vil forstyrres en smule, men det er ikke noe problem å få møllene fram. Vanse er det vanskeligste stedet på ruten, men vi har inspisert ruta og har full kontroll. Vi har også med politiet på de første turene, for å sikre oss at den lokale befolkninga ikke kommer i klemme i de store transportene, sier Jensen.

10 skip lastet med møller

– Det er veldig moro dette. Nå har vi jobbet med dette prosjektet i et og et halvt år, og endelig kom første båt, sier Richard Sunde Buch.

– De er store, veldig store. Så lange ting har aldri blitt transportert fra havna her før.

Vindmølletransport Lista

Mølledelene fraktes fra havna og til garasjen for lagring. Deretter fraktes mølledelene fortløpende til vindparkområdet, etterhvert som møllene reises.

Foto: Mari-Ann Albrektsen / NRK

Totalt skal 31 møller monteres i Lista Vindkraftverk. Sju skip kommer med seksjoner og motorer til møllene, mens tre skip kommer med vindmølleblader.

Mellom Elldal og Rudjord skal det reises ni møller, mens det mellom Elldal og Framvaren skal reises 22 møller.

– Totallengden på de lengste møllene er over 50 meter lange og vekten på de tyngste kolliene, som er motorene til møllene, er 83 tonn. Det mest spektakulære er lengden, sier Sunde Buch.

– Vindmølledelene skal transporteres fra kaia til et lager, og så skal de transporteres ut til plassen på Lista jevnt og trutt de tre neste månedene. Det kan nok bli en utfordring gjennom Vanse sentrum, men jeg tror det skal gå greit. Danskene har full kontroll, de har gjort dette før.

I midten av september skal det meste av mølledelene være på land og ikke lenge etter skal de være på plass oppe i vindmølleparken.

– Sommeren blir busy, konstaterer Sunde Buch.