NRK Meny
Normal

Vil utvikle sikrere sykkelstativer

Kristiansand kommune ønsker å utvikle en ny type sykkelstativer som gjør det vanskeligere å stjele sykler.

Sykkelparkeringen ved Universitetet i Agder

Det står mange sykler parkert utenfor Universitetet i Agder. I framtida kan de som parkerer syklene sine her, kanskje føle seg enda tryggere på at sykkelen er der, når de igjen skal bruke den.

Foto: Per-Kåre Sandbakk/NRK

Raimond Oseland blant sykler

Prosjektleder Raimond Oseland i Kristiansand kommune.

Foto: Kristiansand kommune

Prosjektleder Raimond Oseland sier kommunen vil få industridesignere til å lage et nytt sykkelstativ, som langt bedre sikrer syklene, enn de stativene som i dag finnes på markedet.

– Ofte er det slik at man bare kan få låst fast ett hjul. Vi ønsker et stativ som sikrer begge hjul og ramme på en enkel måte, uten at man må ha med seg tunge og kostbare kjettinger, sier Oseland.

Vil ha flere til å sykle

Oseland sier han har jaktet på et mer tyverisikkert sykkelstativ, uten å lykkes. Derfor er løsninga å få utviklet et helt nytt stativ.

Han har sondert terrenget hos noen designere og leverandører og har søkt om støtte fra Transnova til å gjennomføre prosjektet.

– Vi ser at tyvene blir dyktigere og dyktigere. Dyre sykler forsvinner veldig fort. Nattetid forsvinner vel det aller meste, men vi ønsker å i alle fall gjøre det tryggere på dagtid for dem som har en kostbar sykkel.

Flere kostbare elsykler krever også sikrere sykkelstativer, sier Oseland.

– Vi ønsker at flere skal parkere bilen og bruke sykkelen når de skal på jobb og andre aktiviteter. Da synes jeg vi må legge til rette for sykkelparkering som gjør at folk faktisk tør å bruke syklene sine.

Får ros

Syklistenes landsforening roser Kristiansand for satsingen, og mener flere kommuner vil etterspørre sikrere sykkelparkering de kommende årene.

– Vi er veldig glade for at folk kan sykle mer. Tilbakemeldingene vi får fra syklister er at vi trenger bedre sykkelveier, og nummer to at vi trenger tryggere sykkelparkering. Folk ønsker ikke at sykkelen skal bli borte mens den står parkert, sier informasjonsleder Hulda Tronstad.

Hun mener det er flere miljøer som kan ta utfordringa om å lage bedre sykkelstativer.

– Det finnes flere bedrifter og industridesignermiljøer som utvikler sykkelparkeringer i dag. Det hadde vært spennende hvis Kristiansand kunne være foregangskommune på dette.

– Vi vil se at mange kommuner vil etterspørre det samme som Kristiansand her gjør, for det er flere som skal sykle de kommende årene, sier Tronstad.