NRK Meny
Normal

Vil stramme inn telefonsalg-regler

Selskaper og frivillige organisasjoner må i større grad respektere folks ønske om å slippe å bli ringt opp av telefonselgere, mener Forbrukerombudet.

Telefonsalg

Regjeringen vil stramme inn regelverket for telefonsalg, og får støtte fra Forbrukerombudet.

Foto: Kjell Olav Nordberg/NRK

Ombudet har nå sendt inn en høringsuttalelse som støtter regjeringens forslag til innstramning i regelverket. Regjeringen mener forbrukernes reservasjon i større grad må respekteres.

Over to millioner nordmenn har reservert seg mot telefonsalg, men så mange som sju av ti opplyser at de likevel har blitt oppringt, viser en Sifo-rapport fra i fjor.

Rekordår for telefonsalg-klager i 2014

I fjor høst fortalte NRK Sørlandet om en rekke tilfeller der Forbrukerrådet reagerte kraftig på telefonselgerens metoder.

«Alltid gi kunden en ordre. Ikke spør. Det er som å snakke med en hund.», slik lød en av instruksene telefonselgere hadde fått utdelt hos et telefonselgerfirma i Grimstad.

2014 var et rekordår for antall klager på telefonsalg.

Sakene rundt hvordan telefonselgerfirmaene operer fikk stor oppmerksomhet og Forbrukerombudet ville etter NRKs avsløringer ha et totalforbud mot telefonsalg.

I juli sa forbrukerminister Solveig Horne (Frp) at hun vile stramme telefonsalg ytterligere inn.

Mange klager

Forbrukerombudet mottar mange klager som viser at selgerne forsøker å omgå reservasjonsreglene.

Et eksempel er å arrangere konkurranser på nettet hvor deltakerne angivelig akseptere å bli kontaktet av næringsdrivere.

– De mange klagene rimer dårlig med at forbrukerne angivelig skal ha anmodet om å bli oppringt. Bransjen har gjennom flere år praktisert dette unntaket alt for vidt, noe som svekker formålet med reservasjon mot telefonsalg, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Frivillige like stort problem

Forbrukerombudet støtter blant annet forslaget om å gjøre det ulovlig for kommersielle bedrifter å drive telefonsalg til eksisterende kunder som har reservert seg, med mindre forbrukeren uttrykkelig har bedt om det.

Problemet med uønsket kontakt er like stort blant frivillige organisasjoner som kommersielle selskaper, ifølge Nergård. Hun mener behovet for innstramming er like stort overfor de frivillige.

Blant annet vil hun at pengeinnsamling skal skje ved skriftlig tilbud og aksept. Dessuten at fakturaer skal ha en utfylt betalingsfrist og beløp, og at det bør merkes tydelig at betaling er frivillig.