Handelstanden i Risør setter nå i gang en omfattende holdningskampanje for å få byens egne innbyggere til å handle i hjembyen.
En BI-undersøkelse viser at Risør trolig taper nærmere 100 millioner kroner årlig i handelslekkasje.
Annonser og plakater skal få Risør-folk til å bli mer lojale.
"Prøv Risør først"
En egen undersøkelse utført av BI i fjor viste at Risør trolig tapte 100 millioner kroner i handelslekkasje, blant annet til Arendal og Kristiansand. Men nå vil byens handelstand stanse lekkasjen, forteller leder Willy Thorsen.
Helsides aviannonser og plakater med mottoet "Prøv Risør først" skal oppfordre Risør-folk til å handle lokalt.
Klager på vareutvalget
Men når det virkelig kommer til lommeboka er nok mange mindre opptatt av å støtte de lokale butikkene i den vakre trebyen. Store annonser i lokalavisa, plakater og arrangementer er ikke nok til å holde folk i tilbake i byen, mener Andrea Dale og andre vi møter på gata i Risør. Det må også gjøres noe med vareutvalget, for det er for eksempel umulig å få kjøpt en herredress i byen..
- Jeg forstår at mange handler andre steder enn i Risør når utvalget ikke er godt nok. Deesuten tror jeg mange mener at det er dyrere å handle her enn andre steder, sier Dale