Over 100 kommuner i Norge har søkt om å få være med på den nye forsøksordningen som går ut på å tillate fornøyelseskjøring med snøskuter. Blant disse er sørlandskommunene Valle, Åmli, Åseral, Hægebostad og Sirdal.
Men nå mobiliseres det for å få stanset ordningen. Mandag innkaller Friluftslivets fellesorganisasjon til krisemøte.
– Vi opplever at miljøverndepartementet og miljøvernminister Tine Sundtoft fører et råkjør for å få innført snøskuterkjøring i natur, og det skjer på en udemokratisk måte, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Friluftslivets fellesorganisasjon (Frifo).
- Snikinnfører en lovendring
Forsøksordningen for kjøring med snøskuter startet med åtte kommuner i 2001. Ordningen innebar da en dispensasjon fra forbudet knyttet til motorferdsel i utmark.
I mars i år utvidet de rødgrønne dette til å gjelde 40 kommuner. Nå vil den nye regjeringen ha en ny forsøksordning, som gir alle kommuner som ønsker det, lov til å etablere egne skuterløyper til fri kjøring av snøskuter.
– Når alle kommuner som ønsker det kan delta i denne forsøksordningen, så omgår statsråden både Stortinget, forsøksloven og gjeldende forvaltningskutyme, og snikinnfører en lovendring. Saken hører hjemme i Stortinget, mener Heimdal.
– Miljøvernminister Tine Sundtoft har erklært krig mot norske natur- og friluftsinteresser med denne forsøksordningen, supplerer han.
Reagerer på ordbruken
Statssekretær i Miljøverndepartementet, Lars Andreas Lunde, reagerer på kritikken fra Frifo.
– Vi er litt overrasket over språkbruken. Ord som «krisemøte», og at miljøvernministeren har «erklært krig »mot naturen. Da går man langt over streken for hva det dreier seg om, mener Lunde.
Han sier forsøksordningen for snøskuterkjøring er en utvidelse av eksisterende ordning.
– Vi gjør det nettopp for å få et bredere erfaringsgrunnlag, før regjeringen etter hvert skal jobbe mer med en permanent endring i motorferdselsloven, sier Lunde.
Han påpeker at forsøksordningen ikke tillater fri ferdsel.
– Det er kun snakk om å benytte begrensede deler av kommunenes areal, i merkede løyper. Det skal ikke komme i konflikt med turløyper, hytteområder, eller villrein. Men forsøksordningen er ment å gi økt lokalt selvstyre for snøskuterkjøring
Frykter flere konflikter
Lasse Heimdal i Frio er ikke enig.
– Hvis denne ordningen går igjennom, frykter vi mer ulovlig kjøring, flere og større konflikter mellom ulike brukergrupper, og vi frykter at dette kan gå utover den lovlige kjøringen og annen ferdsel i naturen.
– Flere ordførere er positive, og peker på praktiske grunner til å tillate snøskuterkjøring?
– Loven i dag gir anledning til å bruke snøskutere hvis det er mer enn 2,5 km fra brøytet vei inn til hytta, og det er klokt å samle dette i egne løyper. Men det er ikke det denne saken handler om. Det finnes helt klart fornuftig snøskuterkjøring som vi støtter, men regjeringen vil slippe gjennom en ordning uten politisk kontroll. Det er vi imot, sier Heimdal.
På mandagens møte deltar representanter fra et samlet norsk friluftsliv, naturvernorganisasjoner, grunneiere og skogeiere.