Sørlendingene skal forhåpentligvis være ferdig med den 20.000 kilometer lange turen til Magadan i det østlige Sibir i begynnelsen av september.
Satser høyt
På turen følger de hele den russiske delen av den transsibirske jernbanen, verdens lengste jernbane.
Den såkalte BAM-ruta (Baikal Amur Mainline) skal forseres på veien. Bare deler av denne har tidligere blitt tilbakelagt med MC.
Tidligere forsøk på å kjøre den østre delen fra Tynda til Vanino har ikke lyktes. Det er svært dårlig vei og stor fare for overvann på strekningen.
– Vi vil prøve å bli de første i verden til å kjøre langs hele BAM. Men vi har et tidsaspekt å forholde oss til. Jeg skal på jobb igjen i begynnelsen av september, så det blir en deadline, sier Stormoen til NRK.
– Vi har alltid likt utfordringer. Når du først skal ut på en sånn tur, vil du gjerne kjøre en plass der du ikke møter naboen og fullt av turister. Her er vi i hvert fall hundre prosent sikker på at vi ikke møter naboen, ler Kvaase.
Turen skal også bli til en dokumentarfilm, der møter med mennesker som lever under langt vanskeligere kår enn man er vant til i Norge vil være i fokus.
Eksperttips
Det har tatt ett og et halvt år å planlegge turen. En nylig treningshelg med Pål Anders Ullevålseter har vært blant forberedelsene.
Den store myggbestanden i Sibir og gjørmete veier er noen av utfordringene. I tillegg regner gutta med å støte på bjørn.
For å unngå sibirsk permafrost, som får smeltevann til å flomme over veier, er turen lagt til den tørreste delen av året.
– Jeg har alltid sagt at om du har en drøm, så er det kanskje bare et spørsmål om hvor lang tid du trenger for å forberede deg. Noen trenger kanskje en måned, mens noen trenger flere år, sier Kvaase, som understreker at man må ha god grunntrening før man legger ut på en slik kjøretur.
Eventyrlyst
Kvaase har lang erfaring med fallskjermhopping og jobber med sikkerhet innen oljebransjen. Stormoen har vært helikopterpilot i 20 år og er i dag stasjonert på redningshelikopter som dekker områder i Barentshavet og Norskehavet.
Førstnevnte har tidligere syklet gjennom Sahara på tandemsykkel.
– Vi får ikke akkurat kick når vi sitter i gyngestolen. Det må jeg innrømme, sier Kvaase.
- SE OGSÅ: Til Østerrike med rullestol
- SE OGSÅ: Veteraner på langtur
I bjørneland
– Noen av områdene vi kjører gjennom er faktisk blant de områdene i verden som er rikest på bjørn. Så vi har gjort noen småundersøkelser der også, forteller Kvaase.
Han mener bjørnen skal ha nok av mat på denne årstiden og frykter ikke å bli bjørneføde på turen.
– Men vi skal prøve å unngå å komme mellom binnene og bjørneungene. Det har skjedd før og da kan det selvfølgelig bli litt hektisk. Men i utgangspunktet burde det gå bra, så lenge man tar litt forholdsregler, sier motorsyklisten.
Myggfrykt
Det er uansett ikke bjørn de er mest redde for fra dyreriket. I februar var de to i USA, der de støtte på noen leger fra Moskva.
– Da sa en som hadde vært i Sibir at der skulle han aldri sette sine bein mer, for det var det verste hølet han hadde trådd i, på grunn av mygg. Så jeg tror dét kan bli en vel så stor utfordring, sier Kvaase.
– Men når du har farer, så må du se risikoen og gjøre noe med det. Gjøre en sikker jobbanalyse for å se hvordan vi kan gjøre noe med det, og forberede oss på farene, sier sørlendingen før den store turen.
Når reisekameratene skal hjem igjen unner de seg flytur.