NRK Meny
Normal

Vil la hyttefolket fly til Hovden

Det er planen når Gullknapp Flyklubb ønsker å overta ansvaret for Hartevann. I 60 år har det vært sporadiske landinger, men nå skal stripa bli mer operativ, håper entusiaster.

Fly Hartevann

Hartevann har lenger landingsstripe enn Kjevik i Kristiansand, og nå vil flyvere øke aktiviteten på Hovden.

Gullknapp Flyklubb har sendt brev til Bykle kommune, der de ber om å få overta ansvaret for Hartevann og landingsstripa.

– Vi vil få til ei stripe, som alle som har lyst til å fly, kan komme inn på, sier Knut Inge Hovet, som er en av entusiastene som jobber for å få Hartevann operativ.

Kommunestyret er informert, og nå jobbes det med å få formalitetene i orden.

En kafétur eller ei runde på ski

I 60 år har det vært sporadiske landinger på Hartevann, men de siste årene har selskapet Fjellfly gått over til helikopter. Hovet mener det er store muligheter på Hartevann, som er ett av kun to innlandsvann i Norge med konsesjon:

– Enten kan folk spasere opp på kafé, eller de kan ta en tur i skiløypa.

Hovet er med i flere flyklubber på Sørlandet, og sier de har planer om mange aktiviteter som kan utføres på Hartevann.

fly hartevann

I 60 år har småfly landa på Hartevann. Nå ønsker entusiaster og gullknapp Flyklubb å gjøre stripa mer operativ.

Ikke kultur i Norge

Han mener det er en god del hyttefolk som ønsker å fly, og at det heller ikke det er spesielt «kaksete».

– Vi har ikke kultur for dette i Norge, men det koster bare rundt hundre tusen for flyet, og førti for sertifikatet, så det er ikke galt.

Stripa på Hartevann er lenger enn rullebanen på Kjevik, og kan gi store muligheter, mener Hovet. Han tenker for eksempel på flyshow når været er godt.

Postitiv ordfører

Det er en stor interesse i hele landet for småfly, og vi har hatt 15-20 småfly på Hartevann i løpet av ei helg, sier ordfører Jon Rolf Næss.

Han er svært positiv til at flyklubben og lokale flyvere ønsker å gjøre stripa mer tilgjengelig.

– Ja, dette er spennende. Folk kommer flyvende inn, spiser mat, tar en skitur og flyr nedover igjen.

Ifølge Gullknapp Flyklubb, ønsker man også å se på mulighetene for et samarbeid med Forsvaret i forbindelse med beredskap.