Hopp til innhold

Vil ikke lage mindre veiprosjekter

Nye Veier vil ikke dele opp fremtidige veiutbygginger i mindre prosjekter. En spørreundersøkelse viser at både norske og internasjonale entreprenører vil konkurrere om store prosjekter.

Nye Veier

Ingen norske entreprenører har meldt sin interesser for å bygge 19 km ny europavei vestover fra Kristiansand. Bare to utenlandske selskap ville kjempe om kontrakten verdt 3,6 milliarder kroner.

Tidligere i høst ble det en midlertidig stans i planleggingen rundt ny E39 mellom Kristiansand og Mandal. Det var nemlig kun to godkjente entreprenører som ville gjøre jobben, og det var for få å velge mellom ifølge Nye Veier.

Nå har veiselskapet fått tilbakemelding fra 17 nasjonale og internasjonale aktører som har forklart hvorfor de ikke ble med på konkurransen i denne omgang.

Asbjørn Heieraas

Asbjørn Heieraas, som er prosjektdirektør hos Nye Veier, mener Nye Veier ikke vil nå samfunnsoppdraget sitt om de må bygge ut mindre strekninger.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Interessant størrelse

– En tydelig tilbakemelding er at kontraktene ikke er for stor. Det store flertallet synes at dette er en interessant kontrakt, med den størrelsen den ble utlyst på, sier prosjektdirektør hos Nye Veier, Asbjørn Heieraas.

– Et stort flertall av de norske synes også at denne kontrakten er håndterbar, men det er klart at det er noen mindre entreprenører som synes den er noe stor, og det har vi forståelse for, sier han.

Han forklarer videre at veiselskapet ønsket mer enn fem entreprenører i konkurransen, men at grunnen til at så få aktører var interesserte var at mange aktører akkurat nå er opptatt med andre prosjekter.

– Det var fem firmaer som var interesserte i utbyggingen, og så var det tre som ikke passerte våre kvalifikasjonskrav, forklarer Heieraas.

Vil ikke klare samfunnsoppdraget

Han mener at Nye Veier ikke vil nå sitt samfunnsoppdrag, som er å bygge ut hovedveiene i landet på 12 år, om de må bygge ut mindre strekninger.

– Vi må ha store kontrakter, rett og slett for å ha mulighet til å komme i land med prosjektet.

Heieraas kjenner seg sikker på at Nye Veier kommer til å få flere selskaper å velge mellom på nyåret. Tidlig i 2018 kommer det en ny anbudsrunde for strekningen mellom Kristiansand–Mandal.

– Vi forventer nå konkurranse, og vi tror også at de utenlandske vil være med forhåpentligvis de norske selskaper. Vi håper på en god konkurranse, sier Anette Aanesland, direktør for utbyggingsstrategi i Nye Veier.

Anette Aanesland

Anette Aanesland sier hun forventer konkurranse når de utlyser byggingen av E39 på nytt.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,6 kr
Dyrest kl. 18 1,95 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %