Utsmykkingsutvalget for Operaen i Bjørvika takker nei til det 62 meter lange veggteppet "De fire årstider" av Torvald Moseid fra Setesdal.
Musikkprofessor Jon Roar Bjørkvold, som i sin tid foreslo å plassere bildet i foajéen i Bjørvika, er skuffet.
- Det er helt absurd. Endelig har vi et verk som vil ta Europa og Verden, og så skal lille Norge stue det bort - hvor mange store har vi? spør Bjørkvold.
- Europeisk format
Det g2 meter lange og en meter høye teppet, tar deg i fargede tråder med på en vandring gjennom fire årstider - fra den grønneste vår til den mest isblå vinter. Torvald Moseid begynte på teppet som 44-åring i 1961 og fullførte verket etter 16 års arbeid.
Køene foran den første offentlige utstillingen i 1977 kan sammenlignes med køene inn på rockekonserter, forteller Bjørkvold.
- Å få dette teppet opp og fram vil melde lille Norge inn i den store europeiske kunsthistorikertradisjon. Det er et teppe som ruver og som vil beta verden, sier Bjørkvold.
VINTERNATTEN: Utsnitt fra 'De fire årstider'.
Foto: Leonard B. Jansen, SetesdalsmuseetEr pakket ned
Veggteppet eies av Aschehougs og Gyldendals forlag etter overtakelsen av Universitetsforlaget. Det har vært stilt ut på Setesdalsmuseet siden i fjor vår, men er nå pakket ned.
Og det var altså for plasskrevende med et 62 meter langt veggteppe i operaens foajé, sier leder av Operaens kunstutsmykningsutvalg, Leif Terje Løddesøl.
- Problemet er at det i grunnen er praktisk umulig å få plassert teppet i foajéen hvor det var ønsket, sier Løddesøl.
Leter etter utstiller
En annen som er skuffet over avslaget, representerer teppets eier, Aschehoug og Gyldendals forlag. Direktør Erik Holst vil fri til andre som kan tenkes å huse kunstverket.
- Vi har i flere år forsøkt å finne et nytt hjem til teppet. Nå er det pakket ned på Setesdalsmuseet og det er synd, derfor leter vi etter nye eiere, sier Holst.
BRYLLUPSFESTEN: Utsnitt fra 'De fire årstider'.
Foto: Leonard B. Jansen, Setesdalsmuseet / NRKTragisk
Kunsthistoriker Gerd Hennum mener det er tragisk at det ikke er mulig å finne rom til bildet.
For å plassere teppet kunsthistorisk referer hun både til det velkjente Bayeuxteppet fra Normandie, og til de tradisjonelle revlene som vikingene omga seg med - og som det finnes fragmenter av på Vikingskipmuseet.
- Dette er et unikt arbeide, derfor er dette tragisk. Det må da gå an å få til et egnet rom til dette unike arbeidet, sier Hennum.
- Bayeuxteppet fra tidlig middelalderen er nevnt, og det er ikke mange tepper man rangerer på høyde med Bayeuxteppet, men det vil man med "De fire årstider", sier professor Jon Roar Bjørkvold.