I november i fjor startet Salvesen opp et firma som driver tolketjeneste.
Han har oppsøkt flere kommuner og offentlige etater og ba dem om å vurdere hans tolkebyrå.
Men ingen offentlige instanser har så langt kontaktet Salvesen.
– Det virker som de offentlige innkjøperne sitter fast i gammel vane. Vi har sendt ut tilbud til kommunene der de har bekreftet at vi er billigst, likevel bruker de ikke oss, sier Salvesen til NRK.
Ikke ute på anbud
Salvesen mener han ikke kan se at kommunene har hatt dette ute på anbud og mener tolketjenestene er ganske store innkjøp.
– Har det vært anbudsrunder?
– Nei, men sist jeg var i kontakt med en av kommunene, så spurte jeg om de hadde anbud. Da sa de at tre til fire kommuner skulle gå sammen om å legge ut på anbud. Det medfører at det kun er de største aktørene har mulighet til å levere inn et anbud.
Vil ha kvalitet
Norsk tolkeforening ønsker ikke anbud når det gjelder tolketjenester.
Siri Fuglseth er styreleder i foreningen og mener at tolkene ofte jobber som frilansere og kan være tilknyttet byråer.
– Byråene kan ikke alltid garantere at de kan stille opp med den stallen med tolker som de reklamerer med. Vår erfaring er at i etterkant av anbudene, så søker byråene etter tolker, sier Fuglseth.
– Er ikke det i det offentliges interesse å få tjenesten så billig som mulig?
– Da kan man ende opp med at pris vektlegges mer enn kvalitet og det kan føre til at markedet får mye ukvalifisert tolkearbeidskraft, noe som er uheldig. Kvalitet i tolking må veie mye mer, mener Fuglseth.
Regler for anbud
Kristiansand kommune har egen tolketjeneste. Men NRK har ikke greid å komme i kontakt med ledelsen.
Innkjøpssjef Ingrid Skaim i Kristiansand kommune sier det er regler for innkjøp i kommunen.
– Er det anskaffelser over 500 000 kroner eksklusiv moms, skal det offentliggjøres i doffin.no, forklarer Skaim.
Hun forklarer at dersom det er offentlig innkjøp på mellom 100 000 kroner og 500 000 kroner, så er det nok å hente inn tilbud fra to til tre aktører.
Direktør for Klagenemnda for offentlige anskaffelser, Annelise Vingsgård, sier de har fått noen klager tidligere knyttet til tolketjenester og anbud.
– Dersom han ønsker å klage, er vi rette instans, sier direktør Vingsgård.