Fritidsfiskere har vært sterkt kritiske til fiskeforbudet, og i mai samlet de 360 underskrifter mot forbudet. Å bli nektet å fiske i deler av Tvedestrandsfjorden har vært hard kost.
Fiskerlaget Sør har tidligere uttalt at ordningen ikke er godt nok evaluert og at fiskere i liten grad har kunnet påvirke prosjektet.
Men havforskere ser positive resultater av fem år med vern og begrensninger. For nå bugner det med fisk i området.
Både nasjonal og internasjonal interesse
Bevaringssonene i Tvedestrand kommunes sjøområder ble vedtatt i 2012. Etter den tid har havforskere undersøkt utviklingen nøye.
- De har funnet ut at torsken i Tvedestransdsfjorden er stedbunden og tilbringer betydelig tid innenfor nullfiskeområdet.
- Studier viser at torsken i Skagerrak er sårbar overfor temperaturøkninger.
- Langtidsstudier viser at hver torsk har sin egen karakteristiske adferd. – Torsken har sin personlighet!
- Ordningen med bevaringssonger har ført til at forskningsmiljøet ved Flødevigen er invitert med i internasjonale prosjekter.
- Nullfiske området i Tvedestrand har resultert i fem mastergrader ved Universitet i Agder og Universitetet i Oslo, og har vært viktig i et doktorgradsarbeid.
Havforskningsinstituttet mener at forskningen som er gjort, gir et svært viktig faglig grunnlag for å kunne gi gode råd til fiskeriforvaltningen fremover.
Og nå konkluderer også Fiskeridirektoratet med at perioden med bevaringssoner bør forlenges slik at forskningen kan fortsette.
Verneområdet i Tvedestrandsfjorden er det eneste i sitt slag her i landet, og har fått stor nasjonal interesse.
Støtte fra kommunestyret
Kommunestyret ser fordelene med ordningen, og går inn for at å beholde bevaringssonene i ti år framover.
Områdene som omfattes, er på 8,9 kvadratkilometer og ligger i Indre Oksefjord, Furøya, Sagesund, Kvastadkilen og ytre skjærgård.
Havfiskerne ser disse fordelene av bevaringssoner:
- Nullfiskeområder gir informasjon om fiskens naturlige dødelighet
- Det kan gi kunnskap om effekten av forvaltningstiltak
- Områdene kan si noe om hvordan bestandene utvikler seg
- Det kan gi kunnskap om hvordan økosystemet i havet fungerer
- Det kan gi kunnskap om klima
- Områdene kan ¨åpne for studier av fiskeadferd
- Studier i nullfiskeområder kan koples sammen med studier i andre land
- Områdene åpner mulighet for feltbasert undervisning om livet i havet fra barneskole- til universitetsmiljø.
Nå er en rekke instanser invitert til å komme med høringsuttalelser med frist 31. desember.