NRK Meny
Normal

Vil ha slutt på gratisparkering

Daglig leder i Kristiansand Parkeringsselskap mener veksten av elbiler nå fører til et overforbruk av parkeringsplasser fordi de parkerer gratis. Nå vil han ha slutt på avgiftsfri parkeringen.

Elbil til lading

Elbilforeningen mener at fordelene med elbil veier opp for ulempene.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

– Etterspørselen for parkering blir veldig høy fordi det ikke har noe konsekvens. Du kan spør etter den uten å måtte betale, og det gjør at en får et overforbruk, sier daglig leder i Kristiansand Parkeringselskap, Raymond Solaas.

Manglende regulering

Han liker dårlig at elbilene får parkere gratis på parkeringsplasser der vanlige biler betaler for å få stå parkert. Som leder av parkeringsselskapet ser han helst at gratisparkeringen avvikles.

– Jeg må være ærlig å si at det vil vi nok ønske. Vel så mye som å få et reguleringsregime på det. For slik det er idag har du manglende regulering av parkering når det gjelder elbiler fordi de står gratis, sier Solaas.

Han mener at elbilene da tar en plass over lenger tid, som kunne vært benyttet av flere andre.

– For eksempel en gateparkeringsplass som kanskje har fem brukere i løpet av en dag, kan du nå risikere at det står én elbil hele dagen, sier Solaas.

Han mener at dette gir dårligere tilgjengelighet for andre.

Utslippsfrie biler i sentrum

Elbilforeningen på sin side mener at fordelene med elbilen veier opp for de eventuelle ulemper som parkeringsselskapet ser.

– Den største fordelen med elbilen er at den er utslippsfri, når det gjelder lokal luftforurensing og støy. Man ønsker jo at i den grad man skal ha biler inn i sentrum, så bør de være utslippsfrie, sier kommunikasjonsleder for Elbilforeningen Petter Haugneland.

Den sterke økningen i antall elbiler fortsetter i landsdelen. Tall fra Opplysningskontoret for veitrafikken viser at økningen i Kristiansand første halvår i år var godt over 300 prosent i forhold til samme periode i fjord.

Tror elbilsalget fortsatt vil øke

Haugneland mener at elbilen bidrar til dette, og at kommunale parkeringsselskaper dermed bør støtte opp om den politikken.

– Venter dere at denne økningen vil fortsette?

– Ja, vi tror nok at salget kommer til å fortsette. Disse elbil-fordelene er garantert fra Stortinget en god stund videre. Men vi må ikke glemme at selv om salget er veldig godt, er det en veldig liten andel av nasjonal bilpark. Elbilen nasjonalt står for cirka en prosent av to og en halv millioner personbiler i Norge. Så vi er ikke helt i mål enda, avslutter Haugneland i Elbilforeningen.