Hopp til innhold

Spleiselag på nytt terminalbygg

Avinor er ikke avvisende til at Kristiansand kommune og næringslivet bygger og betaler nytt terminalbygg på Kristiansand lufthavn Kjevik. Ordfører Per Sigurd Sørensen, vil at kommunen og næringslivet skal gå sammen i et spleiselag for å få et moderne og tidsriktig terminalbygg.

Video c2c19eb4-08b3-4e6d-98b6-0df106c969a6.jpg

Terminalbygget på Kjevik er gammelt og utdatert, mener ordfører Per Sigurd Sørensen.

Margrethe Snekkerbakken

Divisjonsdirektør Margrethe Snekkerbakken sier Avinor ikke er avvisende til forslaget om et privatbygget terminalbygg på Kjevik.

Foto: Pressebilde: Avinor
Ankomstbrakke på Kjevik

Dette er ankomstbrakka for charterturister på Kjevik.

Foto: Kari Løberg Skår / NRK
Per Sigurd Sørensen

Ordfører Per Sigurd Sørensen foreslår nå et spleiselag for å bygge nytt terminalbygg på Kjevik.

Foto: Sundsdal, Svein / Svein Sundsdal/NRK

Ordføreren har sett seg lei på at Avinor ikke satser på Kjevik som landsdelens lufthavn og at Avinor ikke klarer å bestemme seg for bygging av nytt terminalbygg.

Nå tar ordfører Per Sigurd Sørensen til orde for at næringslivet, Kristiansand kommune og fylkeskommunene på Sørlandet går sammen og spleiser økonomisk på bygging av et nytt terminalbygg.

Sørensen har tatt saken opp på sin ordførerblogg og skriver følgende:

«Nå er Kjevik igjen kommet i medienes søkelys. Charterturister blir stående ute i kulda, fordi brakka de må passere på vei til sikkerhetskontrollen er for liten.
Hvis ikke Avinor får fortgang i planene om nytt terminalbygg, må vi heller sørge for å ordne dette selv!»

Avinor avviser ikke forslaget

– Avinor eier terminalbyggene på norske flyplasser og ønsker i utgangspunktet å eie disse byggene selv.

Det sier divisjonsdirektør for regionale og lokale lufthavner i Avinor, Margrethe Snekkerbakken, til NRK.

For en uke siden hadde hun og Avinor et møte med ordføreren og rådmannen i Kristiansand om saken.

– Dette er helt nye tanker og vi har aldri prøvd en slik mulighet før. Vi synes tankene er interessante og er ikke avvisende til at kommunen og næringslivet går inn og bygger nytt terminalbygg på Kjevik, sier Snekkerbakken.

Hun sier det er avtalt nye møter med kommunen om denne saken.

– Prinsipielt vil Avinor eie sine terminalbygg, men dette er spennende tenkning spesielt med tanke på Avinors økonomi, sier Snekkerbakken.

Krass kritikk

Ordfører Per Sigurd Sørensen kommer med forholdsvis krass kritikk av Avinors manglende vilje til å satse på Kjevik som landsdelens flyplass.

Planene om nytt terminalbygg, gangbroer ut til flyene, parkeringshus og hotell har vært presentert med ujevne mellomrom, men foreløpig har lite skjedd.

– Landsdelen har ikke råd eller tålmodighet til å vente lenger, skriver Sørensen på sin ordførerblogg.

Han mener at en moderne og fremtidsrettet flyplass ikke kan være bekjent av de fasiliteter som Kjevik har i dag. Han krever et moderne terminalbygg som både kan tilby en effektiv sikkerhetskontroll, passkontroll, bagasjehåndtering, kafeteria og tax-free butikk.

Sørensen sier Avinor har planer om nytt terminalbygg og at det ligger noen penger inne i selskapets langtidsbudsjett til dette.

– Men hvor lenge kan vi vente, spør Sørensen.

Bygge selv

Han mener det er på tide å utfordre Kjeviks eiere i denne saken.

– Dersom ikke planene om nytt terminalbygg blir realisert, kan vi lokalt tilby å overta ansvaret for dette. Kommune, fylkeskommune og næringsliv kan ta et felles eierselskap, som tar ansvar for å bygge det som er nødvendig. Når Avinor en gang i fremtiden har økonomi til å overta, så kjøper de bygget tilbake fra oss lokale eiere, foreslår Sørensen.

Han legger til:

– Jeg tror at dersom vi ikke snart ser konkrete planer som kan gi oss forhåpninger om fremdrift, så må vi seriøst vurdere å ta ansvaret selv.

Og Avinor er på glid.

– Vi er tidlig i denne prosessen, men synes tankene er spennende, sier divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe Snekkerbakken.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
NRK Forklarer: Baneheia-saken 01:05
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,31 kr
Dyrest kl. 08 1,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,2 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %