NRK Meny
Normal

Upopulært bomforslag

Rådmannen i Arendal vil ha enda en bomstasjon mellom Arendal og Grimstad. Ordføreren sier tvert nei.

Bomstasjonen på Svennevig i Grimstad på E18 mellom Kristiansand og Grimstad.

- Grimstadfolk har sluppet billig unna, mener rådmann Harald Danielsen. Han vil ha en ny bomstasjon på strekninga.

Foto: Sundsdal, Svein / NRK

Rådmann Harald Danielsen i Arendal mener det må flere lokale penger til for å finansiere en ny E18 mellom Arendal og Tvedestrand.

Harald Danielsen, rådmann i Arendal.

Rådmann Harald Danielsen i Arendal.

Foto: Sundsdal, Svein / NRK

Selv om det med dagens bomstasjoner kan komme til å koste 40 kroner å kjøre på den nye planlagte veien, er ikke det nok i forhold til statens krav om 50 prosent lokal finansiering av veiprosjektet, mener Harald Danielsen.

Han tar derfor til ordet for enda en bom, skriver Agderposten .

Ordføreren i Arendal, Torill Rolstad Larsen sier til NRK at det ikke er aktuelt å opprette en bomstasjon mellom Arendal og Grimstad.

Rolstad Larsen var klar i sin tale da politikerne i Arendal diskuterte saken torsdag ettermiddag.

Den nye E18 er beregnet å koste litt over tre milliarder kroner.

- Grimstad har sluppet for billig

Det var på et møte med Statens vegvesen onsdag, at rådmannen kom med utspillet om en ny bomstasjon.

- Kan vi ikke finne ei stikkrenne som trenger opprensk langs E18 til Grimstad, slik at den strekninga kan innlemmes i prosjektet. Da kan vi sette en bom der også. Grimstadfolk har sluppet billig unna, sa Danielsen med et lite smil, ifølge avisa.

- Det holder ikke

Gruppeleder for Senterpartiet i Arendal, Kristen Bjormyr kritiserer Danielsens utspill. Han mener uttalelsen skader det nye veiprosjektet.

Torill Rolstad Larsen og Kristen Bjormyr

Kristen Bjormyr er ikke enig i Harald Danielsens forslag.

Foto: Erik Wiig Andersen / NRK

- Jeg frykter at dette kan skade saken, for det kan skape en motreaksjon blant folk i byen, som kan være uheldig.

- Hvis folk i dag begynner å tenke på om de må betale 80 eller 100 kroner hver dag de skal på jobb, så holder ikke det. Det blir helt feil, for situasjonen vil endre seg, sier Bjormyr.