Målet med å innføre en makstid er å gjøre ladestasjonene tilgjengelige for alle som trenger det.
– Vi ser at noen kommer tidlig om morgenen og står parkert hele arbeidsdagen, sier avdelingsleder i Kristiansand Parkeringsselskap, Ole Jacob Rynning-Tønnesen.
– Dette medfører at de som trenger lading ikke kommer til ladestasjonene, sier han.
- Les også: Ikke lenger fritt frem for elbiler
- Les også: Elbiler får ikke lade i nytt parkeringsanlegg
Innført på slottet
På Slottet parkeringshus i sentrum av Kristiansand var det så mye press på de sju ladestasjonene at de måtte gi en makstid på fire timer.
Nå kan rift om ladeplassene føre til at det samme skjer på de ti ladestasjonene på Kilden parkeringshus.
– Frem til nå har det stort sett vært ledig kapasitet. Men ser vi nå at etterspørselen blir større enn tilbudet, så må vi innføre makstid også der, sier Rynning-Tønnesen.
På Kilden parkeringshus står nå enkelte elbiler hele dagen til lading, og det skaper problemer.
De som pendler kan slite med å få ladet opp sin bil når andre okkuperer plassen.
– Det er ofte pendlere som er helt avhengig av strøm for å komme tilbake, sier han.
– Og spesielt nå på vinteren trekker bilene mer strøm enn om sommeren, og da er det flere som er avhengige av disse ladeplassene.
- Les også: Ladestasjoner for elbil kan bli påbudt i parkeringshus
- Les også: Brannvesenet: – Utfordrende å slukke elbil-brann i garasjer
Elbilforeningen delvis enig
I Agder Elbilforening forstår de problemet, men mener makstid vil gjøre det vanskelig for enkelte elbileiere uansett.
De peker blant annet på at det nettopp er pendlere som trenger å lade en hel dag.
– Noen biler som har lang pendling trenger å lade en hel dag for å få nok strøm, sier leder i foreningen, Audun Flateland.
Han sier også at enkelte ønsker å ha strøm også når de kommer hjem, fordi de ofte har behov for bilen på kvelden.
Flateland tror derfor det kan være lurt å innføre forskjellige makstider for å møte alle behovene.
– Man kunne gjøre en deling til å begynne med for å se om det vil fungere bedre da, sier Flateland.
– Halvparten av plassene kunne fått maks ti timer, og de andre maks fire timer, foreslår han.
Ole Jacob Rynning-Tønnesen i Kristiansand Parkeringsselskap håper uansett at de slipper å innføre makstid.
Han håper sunn fornuft blant elbileiere, lokale eller pendlere, skal sørge for det.
– Høflighet og solidaritet, det kommer man langt med. Da slipper man kanskje makstid, sier han.