NRK Meny
Normal

Vil ha makstid for elbiler som lader

Stadig flere elbil-eiere okkuperer ladestasjonene i de åpne parkeringshusene i Kristiansand hele dagen. Nå vurderer kommunen å innføre makstid på alle plassene.

Elbiler

Stadig flere elbiler står til lading inne i Kilden parkeringshus hele dagen, og det kan føre til at det innføres makstid. (Arkiv).

Foto: Tor Saltrøe/NRK Sorlandet

Målet med å innføre en makstid er å gjøre ladestasjonene tilgjengelige for alle som trenger det.

Ole Jacob Rynning-Tønnesen

Avdelingsleder i Kristiansand Parkeringsselskap Ole Jacob Rynning-Tønnesen.

Foto: Tor Saltrøe/NRK Sorlandet

– Vi ser at noen kommer tidlig om morgenen og står parkert hele arbeidsdagen, sier avdelingsleder i Kristiansand Parkeringsselskap, Ole Jacob Rynning-Tønnesen.

– Dette medfører at de som trenger lading ikke kommer til ladestasjonene, sier han.

Innført på slottet

På Slottet parkeringshus i sentrum av Kristiansand var det så mye press på de sju ladestasjonene at de måtte gi en makstid på fire timer.

Nå kan rift om ladeplassene føre til at det samme skjer på de ti ladestasjonene på Kilden parkeringshus.

– Frem til nå har det stort sett vært ledig kapasitet. Men ser vi nå at etterspørselen blir større enn tilbudet, så må vi innføre makstid også der, sier Rynning-Tønnesen.

På Kilden parkeringshus står nå enkelte elbiler hele dagen til lading, og det skaper problemer.

Ladestasjon EL-bil

Problemet i Kilden parkeringshus er at elbiler står til lading på ladestasjonene hele dagen. (Arkiv).

Foto: Tor Saltrøe/NRK Sorlandet

De som pendler kan slite med å få ladet opp sin bil når andre okkuperer plassen.

– Det er ofte pendlere som er helt avhengig av strøm for å komme tilbake, sier han.

– Og spesielt nå på vinteren trekker bilene mer strøm enn om sommeren, og da er det flere som er avhengige av disse ladeplassene.

Elbilforeningen delvis enig

I Agder Elbilforening forstår de problemet, men mener makstid vil gjøre det vanskelig for enkelte elbileiere uansett.

De peker blant annet på at det nettopp er pendlere som trenger å lade en hel dag.

– Noen biler som har lang pendling trenger å lade en hel dag for å få nok strøm, sier leder i foreningen, Audun Flateland.

Han sier også at enkelte ønsker å ha strøm også når de kommer hjem, fordi de ofte har behov for bilen på kvelden.

Flateland tror derfor det kan være lurt å innføre forskjellige makstider for å møte alle behovene.

– Man kunne gjøre en deling til å begynne med for å se om det vil fungere bedre da, sier Flateland.

– Halvparten av plassene kunne fått maks ti timer, og de andre maks fire timer, foreslår han.

Ole Jacob Rynning-Tønnesen i Kristiansand Parkeringsselskap håper uansett at de slipper å innføre makstid.

Han håper sunn fornuft blant elbileiere, lokale eller pendlere, skal sørge for det.

– Høflighet og solidaritet, det kommer man langt med. Da slipper man kanskje makstid, sier han.