NRK Meny
Normal

Vil ha 30-grense i Kvadraturen

Politiet i Kristiansand vil innføre fartsgrense på 30 kilometer i timen i store deler av Kvadraturen.

Politiet i Kristiansand vil innføre fartsgrense på 30 kilometer i timen i store deler av Kvadraturen.

Forslaget kommer i forbindelse med ny gatebruksplan for Dronningens gate.

Yngvar Aas som er leder for trafikkavsnittet ved Kristiansand politistasjon sier det er flere grunner til at politiet ønsker redusere farten.

– Viktigste årsak er alle krysningene av veiene. Dronningensgate er forkjørsvei og da blir ofte farten for høy. Veien skal blant annet passeres av skoleungdommer til Tangen videregående, sier Aas.

Trafikken om natten er også en viktig årsak til at politiet ønsker lavere fart.

– Særlig på kveldstid i helgene ser vi at det ikke nødvendigvis er så mye trafikk, men farten er høy. Det går for fort, slår Aas fast.

Politiet i Kristiansand vil innføre fartsgrense på 30 km/t i større deler av Kvadraturen.

Nåværende fartsgrense for blant annet Dronningensgate er 50 kilometer i timen, som er normalen for tettbygd strøk.

Med ny fartsgrense kan det være duket for fartskontroller i Kristiansand sentrum.

– Ja, vi må nok se nærmere på det, sier Aas.

Politiet vil nå ta kontakt med veimyndigheten og be dem se nærmere på trafikkmengde og fart i forhold til nåværende fartsgrense.

– Liten betydning

Drosjesjåfører i Kristiansand som NRK har snakket med, tror lavere fartsgrense vil ha liten betydning.

– Trafikken går nok ikke noe særlig fortere enn 30 kilometer i timen, i hvert fall på dagtid. På den annen side kan Dronningensgate da bli en «bøte-gate» på nette, sier drosjesjåfør Oddvar Fjellestad.

– Kjøres det mye fort i Kvadraturen på nettene?

– Nei, det er stort sett såpass mye trafikk at det ikke er mulig å kjøre særlig fort, sier Fjellestad.

– Interessant

Statens vegvesen synes politiets innspill er interessant.

– Tidligere har vi vært innstilt på 30-grense i store deler av Kvadraturen, men ikke fylkesveiene og bussgaten. Det har vært vårt syn frem til nå, sier avdelingsdirektør Johan Mjaaland i Statens vegvesen.

Fylkesveien og bussgatene inkluderer Dronningensgate, Festningsgata og Tollbodgata og Vestre Strandgate.

Saken fortsetter under videoen

Avdelingsdirektør Johan Mjaaland i Statens vegvesen i Vest-Agder er ikke helt enig med politiet.

Gatebruksplan

For tiden arbeides det med en ny gatebruksplan for Dronningensgate. Det er i den forbindelse at politiet har spilt inn forslaget om ny fartsgrense. I tillegg arbeider kommunen med en akse fra Kvadraturen til Universitetet.

– Det er naturlig at vi sammen med kommunen, fylket som veieier og politiet ser på dette med fartsgrenser i disse prosessene, sier Mjaaland.

Det er ikke opplagt at Statens vegvesen ønsker 30-grense.

– Vi vil ha en grundig vurdering. I forhold til hvordan folk vil forholde seg til det. Det kan bli en falsk trygghet dersom gående og syklister tror det er 30 og mange ikke overholder det på en så lang, rett strekning, sier Mjaaland.