NRK Meny
Normal

Vil gi Kjevik konkurranse

Mens rullebanen på Kjevik kan bli kortere, forlenges den på Gullknapp.

Flystripa på Gullknapp

Flystripa skal forlenges med 300 meter. (arkivbilde)

Foto: Sundsdal, Svein / Svein Sundsdal/NRK

Samtidig som Kristiansand Lufthavn Kjevik kjemper for å kunne beholde lengden på dagens rullebane, planlegges utvidelser på Arendal lufthavn, Gullknapp.

Fram til 2011 skal det brukes 40 millioner kroner, mesteparten private bidrag, på å oppgradere Gullknapp,

Mens Avinor ikke har planer om å bruke penger på Kjevik.

Hør om planen på Gullknapp

Tar av for Gullknapp

Sverre Valvik

Sverre Valvik

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Framtida til flyplassene i landsdelen diskuteres. I Aust-Agder satses det stort på flytrafikken. Arendals Fossekompani går inn med betydelige midler, og styret i Arendal lufthavn jobber for å gjøre Gullknapp til en fullverdig småflyplass. Fram til 2011 skal det brukes 40 millioner kroner på å oppgradere flyplassen. Det sier styreleder Sverre Valvik.

- Den umiddelbare planen er å ferdigstille en taxiflyplas for næringslivet - slik det har ligget i planene i flere år, sier Valvik.

Det innebærer blant annet at rullebanen må forlenges med drøye 300 meter og sikkerhetssonene for flyplassen må utvides.

- Det er snakk om en flyplass med en rullebane på cirka 1 400 meter. Det betyr at vi kan ta ned fly som kan ta 30 - 50 passasjerer, sier Valvik.

Kortere flystripe på Kjevik

Framtidsutsiktene for Kjevik peker i en helt annen retning. Her kan lengden på rullebanen bli redusert . Avinor har ikke penger til å utvide dagens rullebane med nye sikkerhetssoner og vil heller gjøre deler av den om til sikkerhetssone.

Det betyr at den delen av rullebanen som flyene kan lande og lette på blir kortere. Konsekvensen kan bety en slutt på charterturer fra Kristiansand.

Og det vil ta et par år før flere kan lette fra Gullknapp. Planarbeidet tar sin tid - og utbyggingen kommer ikke skikkelig i gang før neste år. Oppgraderingen på Gullknapp skal etter planen være avsluttet i 2011.