Delingsøkonomi brer om seg. Gründer Bjørnar Valbø i Grimstad prøver nå å leve av en nettportal for leie av tilhengere.
– Det står fryktelig mange tilhengere rundt om i Norge som blir lite brukt. Det hadde vært gunstig om de ble brukt mer og kunne generere inntekt for eierne, sier Valbø.
- Les også:
- Les også:
Så lyset midt i trafikken
Nettportalen hengerdeling.no har nå 50 brukere og 13 tilhengere. Det bør opp på ett 1000 tilhengere for å bli et levebrød.
– Vårt beskjedne mål er å bli Norges ledende på tilhengerutleie til privatpersoner, sier Valbø.
Han flyttet hjem til Norge etter fire år med bistandsarbeid i Ecuador. Selv med en master i informatikk var det vanskelig å få jobb i nedgangstider.
– Jeg havnet bak en bil med tilhenger i en rundkjøring, og tenkte; Ja, jeg må jo satse på det.
Det var Grimstad Adressetidende som skrev om saken først.
(Saken fortsetter under videoen)
– Vi garanterer for sikkerheten
Folk avtaler pris seg imellom. Valbø tar 20 prosent i provisjon. Noe går bort til forsikring og drift før han vet hvor mye han vil sitte igjen med.
På bensinstasjonen Parko i Kristiansand koster det 400 kroner å leie en tilhenger i ett døgn.
Daglig leder Arild Jacobsen er litt spent på den nye konkurransen, men mener å ha en fordel private ikke har.
– Hvis du går til en seriøs utleier skal du vite at du får en henger som er helt i orden teknisk.
– Hvis du leier en henger privat, så vet du – så vidt jeg kan begripe – ikke hva du får, sier Jacobsen.
- Les Ytring:
Kan ikke sjekke alle hengere
Gründer Bjørnar Valbø innser at de kan ha en svakhet når det gjelder garanti for sikkerheten.
– Vi har ikke anledning til å reise rundt i Norge og sjekke alle hengerne, så ansvaret ligger hos utleier og leietaker, sier Valbø.
Han oppfordrer folk til å ta en gjennomgang av tilhengeren for å selv kontrollere at alt virker.
Flere vil dele
Det er spådd en kraftig økning i fenomenet delingsøkonomi.
– Vi sparer plass hjemme. Vi slipper at alle skal en av alle ting, og vi kan spare penger, konstaterer professor i økonomi Ellen Nyhus ved Universitetet i Agder.
– Jeg tror nok det vil øke for en del produkter, for vi har nå så gode muligheter og plattformer til å komme i kontakt med hverandre.
– Hva tror du dette kan gjøre både med arbeidsliv og økonomien i samfunnet?
– Det er det mange av oss økonomer som lurer på. Dette er en form for innovasjon som gjør noe med hvordan markedet fungerer, sier Nyhus og minner om at mye er uklart med tanke på hvordan dette blir organisert i fremtiden.