Fylkestinget vedtok tirsdag at Hidra landfast blir realisert så fort som mulig. Leder av SAM-utvalget i fylket, Gisle Meininger Saudland, mener saken er kommet langt. Men en endelig avgjørelse er ikke klar før til sommeren.
– Vi får saken til behandling i juni om et halvt år og at vi da kan vedta Hidra landfast. Da skal det ut på anbud, og da får vi svar på hva markedet mener om prisen, og da skal vi trykke på knappen, sier Saudland til NRK.
581 millioner kroner
Statens vegvesen har kommet med et anslag og tror prisen på tunnelen blir 581 millioner kroner. Dermed kan anbudskonkurransen starte til sommeren. Etter anbudene er kommet inn, skal politikerne vedta eller forkaste bygging av en tunnel.
– Vi bygger ikke uansett pris, men vi er villige til å strekke oss lang. Vi har en ganske romslig økonomi i prosjektet, fordi vi kan bruke 40 års med ferieavløsningsmidler. Jeg er sikker på dette går i orden, sier Saudland.
Tunnelen skal finansieres med bompenger, statlige ferjestøtte i førti år, kommunale midler og 43 millioner kroner i støtte fra Vest-Agder fylkeskommune.
Håpet på enstemmig vedtak
For over tre år siden var rammen 423 millioner kroner. Anbudene som kom inn var på 503 millioner kroner og det manglet 80 millioner kroner. Men da var det ikke klart at man kunne bruke ferjeavløsningsmidler i 40 år.
Den totale rammen var på 423 mill for 3,5 år siden, men anbudet som kom inn var på 503 millioner. Da manglet det omkring 80 millioner kroner
Gunvor Birkeland (Sp) hadde håpet på et enstemmig vedtak. Men det ble det ikke. Venstre og Høyre ønsket lengre tid i behandlingen.
– De har ventet lenge på Hidra nå. Vi hadde håpet på et flertall, men det ble det ikke, konstaterer Birkeland.
Benedichte Limmesand Hellestø (H) forklarte at partiet hadde vært på møte med Flekkefjord kommune, som da fortalte at den trengte seks måneder på å lage reguleringsplan.
– I dag var det ikke for eller mot. Høyre er for, selv om en del politikere mener Høyre ikke er for landfast, slo Hellestø fast.