NRK Meny
Normal

Vegvesenet vil bygge midtdelere uten å utvide veien i Risør

Statens vegvesen vil ha midtdelere mellom Risør og Tvedestrand, men uten å bygge E18 bredere. En håpløs kvasi-løsning som kan velte hele planene om ny vei, mener ordføreren i Tvedestrand.

trafikkulykke

Fredag skjedde den fjerde dødsulykka på ti år på strekningen mellom Risør og Tvedestrand. Statens vegvesen foreslår nå å sette opp midtdelere uten at veien bygges bredere. Både ordføreren i Risør og transportnæringen er negative, og frykter en ny vei da blir utsatt.

Foto: Øystein K. Darbo / Tvedestrandsposten

– Nå som det viser seg at det blir for dyrt å bygge en fullverdig midtdelervei mellom Risør og Tvedestrand, så ønsker vi å se om det er mulig å få til en midtdeler innenfor dagens veiareal, sier avdelingsdirektør i Vegvesenet, Erling Jonassen.

Vi har tidligere bygd midtdelere på veier som er smalere enn standard, så vi tror dette kan gå

Erling Jonassen, avdelingsdirektør Statens Vegvesen

Det vil koste nærmere en milliard kroner å bygge midtrekkverk med utbedret vei på strekningen, og Vegvesenet har innsett at det blir for mye penger å be om.

Men ulykken ved Songe fredag 19. september har på nytt aktualisert midtdelerne. En person omkom, og ei kvinne og to barn klarte å redde seg ut av den brennende bilen.

– Vi er redde for at dette nå blir en ulykkesstrekning, siden det er utbedra veier både øst og vest for dette området. Vi er redde for standardforskjellen, sier Jonassen.

Frem til i sommer vurderte Statens vegvesen å utvide hele veibanen mellom Risør og Tvedestrand, men konklusjonen ble at det ble for dyrt.

Nå tar Jonassen til orde for en mellomløsning for å få ned ulykkesstatistikken:

– Vi har tidligere bygd midtdelere på veier som er smalere enn standard, så vi tror dette kan gå.

En dårlig kvasi-løsning

Erfaringene viser at hvis du lager midlertidige løsninger, er det stor fare for at de blir permanente

Jan Dukene, ordfører Risør

– Det er en ikke-akseptabel løsning. De har ikke noe annet valg enn å gå i gang med å planlegge en ny vei, sier ordfører Jan Dukene.

– Men det har vel Vegvesenet også sagt de vil etter hvert?

dukene

– Det er en ikke-akseptabel løsning. De har ikke noe annet valg enn å gå i gang med å planlegge en ny vei, sier ordfører Jan Dukene i Tvedestrand.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– Erfaringene viser at hvis du lager midlertidige løsninger, er det stor fare for at de blir permanente. sier Dukene.

Ordføreren er enig i at midtdelerne kan avverge ulykker, men mener selve trafikkavviklingen på denne strekningen også er et stort problem:

– Hvis de tenker å bygge en ny vei parallelt, kan de gjøre det slik. Men bare midtdelere løser ikke trafikkproblemene på sikt.

Transportnæringen rynker på nesa

– Et midtrekkverk er en trygghet, men hvis ikke veien blir bredere så er det noen ulemper, sier fylkesleder for Aust-Agder i Norges Lastebileierforbund, Rita Birkeland.

Hun mener det er viktig at E18 er så bred at veiskuldra gir plass til å slippe forbi utrykningskjøretøy.

Birkeland mener også det er et stort minus dersom det skjer ei trafikkulykke, og trafikken ikke kan dirigeres rundt.

Det har vært fire dødsulykker på strekningen mellom Risør og Tvedestrand de siste ti årene.

Midtdelere kan gi utsatt veibygging

Til tross for skepsis hos både ordfører og transportnæringen, er avdelingsdirektør i Vegvesenet, Erling Jonassen begeistret for ideen.

Og dersom midtdelere på gammel vei blir en suksess, kan dette forsinke planene om ny E18. Jonassen vil ikke avvise det:

– Det er vanskelig å si. Hvis ikke det blir noen problemer i forbindelse med fremkommelighet, kan det i teorien skje.