Vil bygge en elektrisk Polarsnekke

Produsenten av Polar vil lansere en elektrisk utgave av den tradisjonsrike snekka neste år. Det sier Piotr Staniszewski som produserer båten i Polen etter konkursen i 2014.

Polar original

Det finnes mange originale Polarsnekker på Sørlandet.

Foto: Thomas Sommerset

Det tradisjonsrike båtmerket Polar har historie tilbake til 1967.

Båtene har blitt produsert både i Arendal, Grimstad og Skien, men i 2010 ble produksjonen flyttet til Polen.

Polar gikk imidlertid konkurs i 2014, men Piotr Staniszewski har fortsatt å produsere Polarbåter, og i år regner han med å levere 15–20 tradisjonelle snekker til det norske markedet.

Og nå vil han lansere en elektrisk utgave av båten.

– Det er en båt som er moderne, men som har de klassiske linjene. Den er elektrisk og har veldig mange nye, elektriske løsninger, sier Staniszewski til NRK.

Strid om navnet

Piotr Staniszewski søkte om varemerkeregistrering av Polar fem dager før konkursen i 2014.

Han var da både styreleder og daglig leder i Polar og hadde vært det siden 2011.

Men Patentstyret i Norge mener varemerkeregistreringen av navnet Polar er ugyldig og at Staniszewski ikke har enerett på å bruke varemerket på båter, salg, vedlikehold og reparasjoner av båter.

Norsk designer av el-båten

Til tross for varemerkestriden satser Staniszewski på å bygge en elektrisk utgave av Polar i Polen.

Han sier det er en kjent norsk båtdesigner som står for konstruksjonen av den nye el-båten.

Det er Innovasjon Norge som har klaget på Staniszewski's varemerkeregistrering av Polar og som ønsker å sikre seg rettighetene til navnet for å dekke et lån på en million kroner som de ga Polarboat AS i 2003.

Samtidig har nå Staniszewski søkt Innovasjon Norge om økonomisk støtte til å produsere den elektriske Polarsnekka.

– Vi har levert en søknad om støtte til Innovasjon Norge avdeling Polen for å utvikle en ny utgave av en elektrisk båt. Vi har hatt stor suksess med en elektrisk båt vi har hatt tidligere, men nå vil vi lage en ny og annerledes utgave, sier Staniszewski.

Han medgir at det kan fremstå som et paradoks at han søker Innovasjon Norge om penger, samtidig som selskapet har fått medhold i at han ikke kan bruke Polar-navnet.

– Ja, det fremstår litt rart at Innovasjon Norge vil stoppe oss fra å bruke Polar-navnet og utvikle Polar videre, og samtidig så kan vi levere en søknad om støtte til Innovasjon Norge, sier han.