- Jeg vil ikke ha salt. Jeg vil ha ordentlige vinterveier, som vi hadde før i tida. Det er tingen. Når du kommer forbi Ose og får en ordentlig vintervei, så er det som et eventyr å kjøre.
Det sa ei av de frammøtte, som mandag kveld deltok på folkemøte om veisalting av riksveg 9, i forsamlingshuset på Evje.
NAF, Salt Smart, Vegvesenet og innbyggere debatterte, og engasjementet var stort. Så mange som hundre personer møtte opp - mange med sterke meninger om salting.
- Folk er veldig opptatt av dette med salting. De ser saltet på bilene sine og på hus, tepper og sko, som tildels blir ødelagt av saltet, sier Sigmund Skomedal, som sto bak arrangementet.
- Saltes ikke for mye
Før ble det saltet bare til fylkesgrensa, men nå salter Statens vegvesen helt til Ose. I området rundt Evje har vegvesenet det som kalles "nesten bar vei"-strategi. Det betyr at det skal saltes så mye at det er bart i sporene.
Skomedal sier mange mener at saltinga har økt kraftig de siste årene, og at det saltes særlig mye rundt Evje.
Men det er ikke seksjonsleder Tordis Vandeskog i Statens vegvesen enig i.
- Jeg tror folk vil ha det som de hadde det før, for da gikk det så bra. Men så ser de ikke at alt har forandret seg i samfunnet, sier Vandeskog.
- Salt Lake
- Jeg føler ikke at det er nødvendig å salte her oppe. Jeg forstår at man må salte på E18 med den trafikken som er der, men med den vinteren vi har hatt i år, er ikke det nødvendig, argumenterer en.
- Salt eller ikke salt er jo et miljøspørsmål. Men det betyr ikke så mye, for miljøet på denne kloden er jo forlengst "gone" likevel, mente en annen.
- Jeg har hørt folk kalle Byglandsfjord for Salt Lake City...
Skader bilene
Tor Stenmark, seniorrådgiver innen trafikksikkerhet i NAF, kan mye om saltskader.
- Saltet gir rustskader og skader på bremsesystemer. Det viktige er å understellsbehandle bilen og å vaske bilen. Jeg ser fordeler med salting for trafikksikkerheten, men det gir ekstra kostnader for bileier, sier Stenmark.
Åge Sivertsen, leder for prosjektet Salt Smart, tror at problemet også kan løses på andre måter.
- Poenget er at vi skal få en bar vei og større trafikksikkerhet. Men i tilegg til salt kan man også bruke mekanisk fjerning, altså plog, kost og høvel. Det er dét som er grunnlaget for en god vintervei, sier Sivertsen.