– Det å ha et tankanlegg i en by som Kristiansand er utrolig viktig, sier leder av byutviklingsstyret Grethe Kvelland Skaara (KrF) til NRK.no.
– Derfor må vi finne en løsning på dette, sier hun.
- LES OGSÅ:
Halv milliard
Kommunens tekniske direktør Ragnar Evensen har lett, men har ikke funnet et annet sted som egner seg for et tankanlegg. Det ville dessuten ha blitt veldig dyrt.
– Et helt nytt tankanlegg i fjell har et grovt overslag på minst en halv milliard kroner, sier Evensen.
– For oljeselskapene blir det dermed rimeligere å benytte seg av tankbiler.
Det frykter politikerne i byutviklingsstyret. Derfor har de nå gitt ordre om at jakten på en løsning av problemet skal intensiveres.
Mange skal ha olje
I tillegg til biler, busser, bedrifter, husstander og fly på Kjevik, skal også Color Lines ferje Superspeed ha drivstoff.
Det blir dermed mange tankbiler som hver dag må kjøre til Kristiansand langs veien, hvis tankanleggene forsvinner. Drivstoffet må da kjøres fra Tønsberg og Stavanger.
– Bare det at de legger ned anlegget på Kolsdalsodden har jeg blitt fortalt at vil tilsvare 25 tankbiler i døgnet. Det blir litt av en konvoi, sier Hans Otto Lund (H).
Tre anlegg
I dag er det tre tankanlegg på Kroodden, Odderøya og Kolsdalsodden. De to første forsvinner antakelig fordi det skal bygges boliger i nærhetene.
Den tredje må, slik det ser ut i dag, vike for den nye kontainerhavna i Kristiansand som skal flyttes.