Vi kjøper opplevelser i julegave

Det blir stadig mer vanlig å bytte ut sokker og slips i julegaven, med opplevelser av ulike typer. Mange av oss har det aller meste, og da kan reiser, mat eller andre aktiviteter falle vel så godt i smak.

Bading

En reise til varmere strøk blir stadig mer populært å gi i julegave. (arkiv)

Foto: colourbox.com / colourbox.com

Opplevelsesjulegaver er i sterk vekst på Sørlandet. Det bekrefter en runde NRK har hatt til aktivitetssentre, spisesteder og reisebyråer.

Kjøper lange og kostbare reiser

Disneyland California

Edit Øslebø forteller at de har hatt familier som har tatt med seg 20 stykker på cruise i Karibien og til Disneyworld.

Foto: Paul Hiffmeyer / Ap

Det har ikke vært mulig for NRK å få konkrete tall på hvor stor økningen i opplevelses-julegaver har vært de siste årene. Men Edit Øslebø, administrerende direktør hos Berg-Hansen, sier mange ønsker å gi bort feriereiser i julegave.

Hun mener slike gaver har doblet seg i løpet av de siste tre – fire årene.

– Vi har merket at stadig flere kjøper julegavekort. Eller så kjøper de kanskje en felles tur til Amerika eller Afrika eller en langreise som de ønsker å dele med resten av familien sin.

Hun er ikke overrasket over at reiser har blitt populære julegaver.

– Vi leser stadig at folk har nok av ting og de ønsker seg noe mer spennende. Det å gi opplevelser i gave er en fin møte å møte den trenden på, sier Øslebø

Nok materielle goder

Espen Albert

Hos Naboen selger Espen Albert måltider som kan nytes etter at julematen er fortært.

Foto: Nina Kristiin Vraa / NRK
Atle Homme

Hvis ikke en strandferie på sydlige breddegrader er innen rekkevidde, så kan en dukkert i et lokalt bad friste. Alf Homme i Sørlandsbadet, opplever økt salg.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Opplevelser under treet kan være langt mer enn bare reiser. Medeier av restauranten «Hos naboen» i Kristiansand, Espen Albert, opplever også økende etterspørsel etter gavekort.

– Jeg kan skrive under på at gavekort til jul er i vekst både i restaurant- og opplevelsesindustrien, sier han.

– Har vi blitt trøtte og lei av duker og vaser?

– Nei, men jeg tror kanskje at vi har så mange ting og har det så materielt godt at det å gi hverandre gode opplevelser i ulike former kan være vel så positivt som en ting som kanskje blir satt i hylla, sier Albert.

Daglig leder for Sørlandsbadet i Lyngdal, Atle Homme, deler Alberts syn. Homme mener at mange familier har god økonomi og kjøper de tingene de har behov for og ønsker seg gjennom hele året. Derfor blir opplevelser mer populært både å gi og få.