SE OGSÅ: |
![]() |
LYD OG VIDEO ![]() ![]() |
|
Hjelp | Mer lyd og video |
![]() |
ALT OM: |
Informasjonssjef Preben Colstrup i NSB sier interessen for Gjøvikbanen viser at kampen om den viktigere og større Sørlandsbanen blir hard.
Flere interessert
Danske DSB har meldt sin interesse, men også europeiske giganter som Arriva som med sine 30.000 ansatte frakter 1 millard europeere årlig. Connex med sine 25.000 ansatte er også med. Interessen for lille Gjøvikbanen varsler om tøffe tak når Sørlandsbanen står for tur.
NSB vil kjempe
I 2003 fraktet NSB 190.000 passasjerer på vesle Gjøvikbanen. Sørlandsbanen fraktet over dobbelt så mange bare mellom Oslo og Kristiansand. Sørlandsbanen fra Oslo til Stavanger og med alle sidebaner vil NSB ikke miste.

Gjøvikbanen (rød) konkurranseutsettes - Bergensbanen (blå ) og Sørlandsbanen (grønn) er neste trinn
Gjøvikbanen skal være konkurransutsatt fra sommeren 2006. Sørlandsbanen utgjør sammen med Bergensbanen trinn to i konkurranseutsettingen, og det er ikke klart nøyaktig når dette vil skje. Men arbeidet er startet.
Connex, med 25 000 ansatte og banedrift bl.a. i England og Sverige, har allerede for flere år siden meldt sin interesse for å drive togrtrafikk på Sørlandsbanen. Selskapet driver i dag bussruter i Stavangerområdet.
Mange selskaper
Lista over selskaper som har sagt seg interessert i å kjøre tog på Gjøvikbanen ser slik ut:
Arriva Tog Norge AS
Connex Tog AS
DSB Norge AS
Keolis Nordic AB
Ofotbanen AS (sammen med First plc)
NSB AS/NSB Anbud AS