Hopp til innhold

Velger andre veier enn E39

Fylkesleder i Norges Lastebileierforbund, Kjell N. Nilsen, synes det er uholdbart at det blir fullstendig kaos på en europavei på grunn av litt snø. Han er blant sjåførene som heller velger smale bygdeveier.

Fylkesleder i Norges Lastebileierforbund, Kjell N. Nilsen, velger andre veier enn E39 når det snør.

Fylkeslederen i Norges Lastebileierforbund velger andre veien enn E39 når det snør og er fare for stans i trafikken.

Det er ikke første gang den erfarne sjåføren hører at trafikken blir stående i timevis fordi et vogntog får problemer. Det var det som skjedde i Vatnebakken øst for Mandal i går.

Nilsen mener at slikt ikke skal skje på en europavei i 2014.

– Det er kun to biler som skal til for å lamme hele Sørlandet. Det er dramatisk.

Bruker veiene i innlandet

Når det er varslet dårlige kjøreforhold, velger Nilsen selv å benytte veiene i innlandet.

– Når jeg hører at trafikken står, prøver jeg å ta omkjøringsveier i innlandet for å komme meg fram. Da blir jeg ikke hindret av utenlandske vogntog.

Han mener også at veiene i innlandet ofte er bedre vedlikeholdt enn Europaveiene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vogntog i kø på E39

Lang kø av vogntog tirsdag kveld.

Foto: Nina Eilertsen/NRK

For smal vei

På spørsmål om selve veien er en del av problemet, svarer Nilsen at den også er en del av problemet.

– Veien er jo for smal. Når én bil står, da står alle. Så er det gjerne noen som skal prøve å kjøre forbi, og så blir det fullstendig kaos.

Nilsen er positiv til planen Statens vegvesen har lagt for i morgen. Dersom det blir vanskelige kjøreforhold på E39, vil en del av strekningen mellom Mandal og Søgne bli enveiskjørt, mens vestgående trafikk vil bli loset inn på en omkjøringsvei via Holum.

– Det vil nok hjelpe, men vi trenger en ny vei. Og den kommer ikke til neste år, sier Nilsen.

Kommer i gang med brøyting for sent

Nilsen tror det er flere årsaker til at slike ting skjer, men trekker fram dårlig skodde utenlandske vogntog som det største problemet.

I tillegg mener han at brøytinga på europaveiene kommer i gang for sent.

– I mange tilfeller skjer ting for sent. Brøytesjåførene må jo sitte og vente på klarsignal før de kan dra ut. Når de får beskjed om å begynne å brøyte, er det gjerne en time eller to for sent. Da blir det kaos.

Nilsen får støtte av takstmann i Gjensidige Forsikring, Svein Jarl Kilberg.

– Veimyndighetene må følge med på værmeldingen. Det gjør de helt sikkert, men der kan de bli flinkere. Dette været var varslet ei uke i forveien, så det burde ikke komme som noen overraskelse.

– Vegvesenet må følge bedre med, mener takstmann Svein Jarl Kilbergi Gjensidige etter snøkaoset mandag.

I tillegg ønsker Kilberg hyppigere grensekontroller av tunge kjøretøy.

Også forsikringsbransjen roper et varsko. Utbetalingene etter ulykker hvor utenlandske vogntog er involvert er firedoblet de siste 10 årene, ifølge Gjensidige.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Hvem er NRKs nye ekspert? 00:45
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 23 1,14 kr
Dyrest kl. 07 1,48 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,5 kr 25 min.
  • Dusje 5 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,6 kr En vask
  • Varmeovn 1,2 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Feb 2023 – feb 2024
    + 6,3 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 5,5 %