Det er ikke første gang den erfarne sjåføren hører at trafikken blir stående i timevis fordi et vogntog får problemer. Det var det som skjedde i Vatnebakken øst for Mandal i går.
Nilsen mener at slikt ikke skal skje på en europavei i 2014.
– Det er kun to biler som skal til for å lamme hele Sørlandet. Det er dramatisk.
Bruker veiene i innlandet
Når det er varslet dårlige kjøreforhold, velger Nilsen selv å benytte veiene i innlandet.
– Når jeg hører at trafikken står, prøver jeg å ta omkjøringsveier i innlandet for å komme meg fram. Da blir jeg ikke hindret av utenlandske vogntog.
Han mener også at veiene i innlandet ofte er bedre vedlikeholdt enn Europaveiene.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
For smal vei
På spørsmål om selve veien er en del av problemet, svarer Nilsen at den også er en del av problemet.
– Veien er jo for smal. Når én bil står, da står alle. Så er det gjerne noen som skal prøve å kjøre forbi, og så blir det fullstendig kaos.
Nilsen er positiv til planen Statens vegvesen har lagt for i morgen. Dersom det blir vanskelige kjøreforhold på E39, vil en del av strekningen mellom Mandal og Søgne bli enveiskjørt, mens vestgående trafikk vil bli loset inn på en omkjøringsvei via Holum.
– Det vil nok hjelpe, men vi trenger en ny vei. Og den kommer ikke til neste år, sier Nilsen.
- LES OGSÅ: Dette møter du på E39
- LES OGSÅ: Nær 100 vogntog stod bom fast
Kommer i gang med brøyting for sent
Nilsen tror det er flere årsaker til at slike ting skjer, men trekker fram dårlig skodde utenlandske vogntog som det største problemet.
I tillegg mener han at brøytinga på europaveiene kommer i gang for sent.
– I mange tilfeller skjer ting for sent. Brøytesjåførene må jo sitte og vente på klarsignal før de kan dra ut. Når de får beskjed om å begynne å brøyte, er det gjerne en time eller to for sent. Da blir det kaos.
Nilsen får støtte av takstmann i Gjensidige Forsikring, Svein Jarl Kilberg.
– Veimyndighetene må følge med på værmeldingen. Det gjør de helt sikkert, men der kan de bli flinkere. Dette været var varslet ei uke i forveien, så det burde ikke komme som noen overraskelse.
I tillegg ønsker Kilberg hyppigere grensekontroller av tunge kjøretøy.
Også forsikringsbransjen roper et varsko. Utbetalingene etter ulykker hvor utenlandske vogntog er involvert er firedoblet de siste 10 årene, ifølge Gjensidige.