– Modulvogntog har en annerledes sporingskurve enn det vanlig vogntog har, og derfor trenger de større plass fordi de har en større svingradius, sier seksjonsleder i Statens vegvesen, Anne Grete Tofte.
Ifølge Tofte finnes det flere utfordrende strekninger som må utbedres før man kan slippe på modulvogntog vestover.
Nesten 3,7 milliarder
Modulvogntog kan være inntil 25 meter lang.
Mange veier i Agder har flere smale partier, slik at disse lange vogntogene ikke greier svingene uten å komme ut i motsatt kjørefelt.
Prislappen på utbedringen av veinettet i Agder-fylkene er om lag 3,7 millarder kroner, ifølge tall fra Statens vegvesen.
Mest vil det koste i Kristiansand.
– Strekningen mellom Gartnerløkka og Kolsdalen er heldigvis lagt inn i Nasjonal Transportplan, med oppstart i første seksårsperiode, sier stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan.
Ligger inne i NTP
Han vil heller vente på ny vei, fremfor å utbedre den gamle til flere milliarder kroner.
– Mitt råd og kommentar vil være å satse alt på å få en tidlig oppstart og bruke de pengene som ligger i Nasjonal Transportplan til å utbedre strekningen, fortsetter Grøvan.
Stortingsrepresentantens håp er at det blir en oppstart før 2024
– Pengene ligger der allerede. Med bruk av bompenger håper jeg på oppstart om et par år, sier Grøvan.
Ifølge rapporten vil det koste omkring tre milliarder å utbedre strekningen Gartnerløkka-Kolsdalen, mens reistedende riksvegnett kommer på 0,7 milliarder kroner.
Utbedringstiltakene innebærer nye bruer, kryssløsninger og av- og påkjøringsramper, heter det i rapporten.