– Modulvogntog har en annerledes sporingskurve enn det vanlig vogntog har, og derfor trenger de større plass fordi de har en større svingradius, sier seksjonsleder i Statens vegvesen, Anne Grete Tofte.
Seksjonsleder i Statens Vegvesen, Anne Grete Tofte.
Foto: Liv Welhaven Løchen / NRKIfølge Tofte finnes det flere utfordrende strekninger som må utbedres før man kan slippe på modulvogntog vestover.
Nesten 3,7 milliarder
Modulvogntog kan være inntil 25 meter lang.
Mange veier i Agder har flere smale partier, slik at disse lange vogntogene ikke greier svingene uten å komme ut i motsatt kjørefelt.
Prislappen på utbedringen av veinettet i Agder-fylkene er om lag 3,7 millarder kroner, ifølge tall fra Statens vegvesen.
Mest vil det koste i Kristiansand.
– Strekningen mellom Gartnerløkka og Kolsdalen er heldigvis lagt inn i Nasjonal Transportplan, med oppstart i første seksårsperiode, sier stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan.
Modulvogntog kan være inntil 25 meter lang. Men mange veier i Agder er ikke tilpasset.
Foto: Statens vegvesenLigger inne i NTP
Han vil heller vente på ny vei, fremfor å utbedre den gamle til flere milliarder kroner.
– Mitt råd og kommentar vil være å satse alt på å få en tidlig oppstart og bruke de pengene som ligger i Nasjonal Transportplan til å utbedre strekningen, fortsetter Grøvan.
Stortingsrepresentantens håp er at det blir en oppstart før 2024
– Pengene ligger der allerede. Med bruk av bompenger håper jeg på oppstart om et par år, sier Grøvan.
Hans Fredrik Grøvan (KrF).
Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRKIfølge rapporten vil det koste omkring tre milliarder å utbedre strekningen Gartnerløkka-Kolsdalen, mens reistedende riksvegnett kommer på 0,7 milliarder kroner.
Utbedringstiltakene innebærer nye bruer, kryssløsninger og av- og påkjøringsramper, heter det i rapporten.