Kristiansand havn risikerer å få hele regningen på 100 millioner kroner etter storbrannen i et båtlager på Kongsgård i går morges.
I dag viser det seg at bygningen, som er eid av havnevesenet, ikke var i lovlig bruk som båtlager. Det opplyser byggesaksleder Bjørn Harald Andersen i Kristiansand kommune.
Ingen søknad om bruksendring
Regningene etter storbrannen kommer nå inn til forsikringselskapene. Den kan til slutt havne hos eieren av de nedbrente hallene, Kristiansands havnevesen, som er et selvstendig foretak innen kommunen. Dersom bygningen var i ulovlig bruk, kan forsikringsselskapene fremme regresskrav overfor huseieren.
Ifølge Andersen , finnes det ingen tillatelse til en bruk som lager av så mange brannfarlige båter, med drivstoff og gass ombord.
- Vi har ingen annen søknad enn at den ene hallen ble godkjent til verksted og dekklager i 1972, og hall 2 og 3 ble godkjent for bruk som bilverksted i 1975. Etter dette har vi ingen søknad om endret bruk av bygningene, sier Andersen.
Dermed er det klart at loven er brutt. - Endring av drift er søknadspliktig etter Plan- og bygningsloven, sier Andersen.
Vurderer regresskrav
Bygningen, flere av de 70 båtene og ødelagte maskiner i bygget var forsikret hos If Skadeforsikring for rundt 60 millioner kroner.
Selskapet vil foreløpig ikke si noe offisielt om denne regningen kan bli sendt videre, men NRK kjenner til at et regresskrav overfor eieren av bygget, allerede blir diskutert internt.
Flere ulovlige båtlagre
Også brannvesenet i Kristiansand reagerer på at bygget ikke var godkjent som båtlager. Da ville det blitt stilt strengere krav om brannsikring, sier avdelingsleder ved forebyggende avdeling i Kristiansand brannvesen, Jan Røilid.
Nå vil Røilid lete etter flere ulovlige båtlagre i distriktet.
- Vi kommer til å se etter om det finnes flere båtlagre i Kristiansand, som ikke er lovlige. Vi må samarbeide med Plan- og bygningsetaten for å kunne avdekke om bruken er tillatt, sier Røilid.
Også Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap er opptatt av dette. Senioringeniør Trond Dilling mener det finnes mange ulovlige båtlagre langs kysten av både Sørlandet og Østlandet.
- Man tar i bruk tomme lagerbygninger, uten at man har gjort de risikiovurderingene som det faktisk er krav at skal gjøres, sier Dilling.