Sinte kunder har siden torsdag prøvd å komme i kontakt med leverandøren Telenor, uten å få noe svar på hva som er galt, og på når de kan få tilbake mobildekninga.
Ordfører Tønnes Seland i Audnedal er frustrert over Telenor.
– Å ringe feilmeldinga er en langdryg episode. Du sitter i 10 minutter og er du heldig å få svar så skal de ringe deg opp igjen, eller de ber deg vente på en beskjed: Men det skjer ingenting og de legger på, sier Seland.
– Driter i distriktene
Kommunen har fått en mengde henvendelser fra frustrerte innbyggere og fra næringslivet. Alle får forskjellige beskjeder fra feilmeldinga og ingen kan si noe om når feilen vil bli rettet. Det gjør at Seland blir provosert.
– Dette går ikke an! Det har gått fire dager uten at feilen er reparert og feilmeldinga svarer forskjellige innbyggere forskjellig svar. En av innbyggerne fikk ifølge Seland også beskjed om at Byremo ikke ville bli prioritert.
– Jeg tror Telenor kaldt og kynisk driter i distriktene. En innbygger som ringte inn allerede torsdag fikk beskjed om at Telenor ikke kunne prioritere en så liten plass i helgene. For Telenor begynner tydeligvis helga på torsdag i distriktene på Agder, sier Seland.
Skal ordne opp
Byremo får tilbake mobildekningen i løpet av ettermiddagen.
Opp mot 700 innbyggere har vært uten mobildekning siden forrige torsdag uten at leverandøren Telenor har gjort noe.
Både innbyggerne og ordføreren har forsøkt å få Telenor til å ordne opp.
Informasjonssjef i Telenor, Per Arild Meling, lover nå at feilen skal bli ordnet etter at NRK Sørlandet tok kontakt tirsdag ettermiddag.
– Jeg beklager at folk ikke har fått tak i oss. Det er en kabel som er ødelagt av tordenvær. Feilen skal være rettet innen klokken 17 i dag, sier Meling til NRK.