Samtlige hovedsponsorer for Hovefestivalen i Arendal er på plass, nærmere et halvt år før festivalen arrangeres for første gang.
Ikke nok med det, sponsorne har gått med på å ikke være synlige på festivalområdet, noe andre festivaler har slitt med.
Støyen fra sponsorenes store og prangende reklameplakater skal vekk.
Stillhet for øyet
Musikk for øret, men stillhet for øyet skal prege festivalens område. Samtlige sju hovedsponsorer og seks mediasponsorer for Hovefestivalen er i havn, og alle har gått med på å være usynlige på festivalområdet, forteller konstituert daglig leder for festivalen, Svein Bjørge.
- Fra første dag har vi hatt som mål at sponsorene ikke skal være synlige, Vi er helt borte fra "sponsor-landsbyer" som preger andre festivaler, sier Bjørge
En amerikansk brusgigant, en norsk øl-produsent, et teleselskap, en amerikansk kontormaskinprodusent og en norsk dagsavis er noen av sponsorne.
Ikke veldedighet
En rockefestival uten synlige sponsorer minner litt om hvordan milliardindustrien OL er ordnet, sier Hans Mathias Thjømøe, førsteamanuensis på Handelshøyskolen BI. Han tror ikke det er veldedighet som ligger bak når sponsorene går med på å være nærmest usynlige. - Sponsorene har nok tenkt seg grundig om før de går med på en sånn avtale.
En av hovedsponsorene er Telenor. Sponsorsjef Petter Svendsen har en klar visjon ved å være med på Hovefestivalen.
- Vi ønsker å øke totalopplevelsen for publikum med vår tilstedeværelse. På den måten at de blir en slags uformelle ambassadører når de kommer tilbake fra festivalen, sier Svendsen.