Unngå sjokkslanking

Velg naturmetoden fremfor mirakelpulver.

Frukt

(Illustrasjon)

Foto: ScanStockPhoto

Juni kommer, badestranda lokker, og du leter i garderoben etter bikinien eller shortsen. Plutselig ser du deg selv i speilet og innser til din forskrekkelse at både vom og bak har endret fasong i løpet av en lang og næringsrik vinter.

Du bestemmer deg for å gå ned i vekt, og det kjapt.

Ikke noe problem, tror du, med alle de mirakuløse slankekurene du har sett på forsiden av diverse ukeblader og annonser i alskens medium friskt i minne. Middagsretter blir omdøpt til ja-mat og nei-mat, og du teller kallorier som du teller kronene du har i banken.

Dette er IKKE veien å gå, ifølge Frøydis Vik, Lektor ved Universitetet i Agder.

Begynn nå

Frøydis Vik

Lektor Frøydis Vik.

Foto: Lars Erik Larsen / NRK

- Dette er nok et kjent problem for mange. Juni kommer, og du skulle gjerne vært litt lettere. Desverre er ikke dette gjort i en fei, man må tenke litt langsiktig, sier Vik, som til daglig jobber med kosthold, ernæring og folkehelse.

- Det eneste som hjelper på sikt, er nok å tenke langsiktig mener Vik, som anbefaler deg å hive deg rundt snarest om du vil komme i form til bikinisesongen:

- Du må begynne nå! Sommeren er ikke langt unna.

Mange tyr til diverse pulver og andre mirakelkurer i sin streben etter en tynnere profil, men der pulveret kun holder kiloene i sjakk, mener Vik du må "ta i litt" for å sette dem i sjakk matt.

- Det finnes mange ulike slankekurer rundt omkring. Forskjellige typer pulver som får deg til å gå ned ti kilo innen kort tid. Men du har kanskje ikke lyst til å spise pulver resten av livet? undrer kostholdseksperten.

- Kiloene har en tendens til å komme snikende igjen når du bruker disse pulverkurene, og du har vel lyst til at figuren skal vare. For å opprettholde formene må du nok rett og slett ta i litt, og ikke tro at pulver alene skal holde deg tynn, sier Vik.

- Kroppen vil automatisk prøve å få deg opp på samme vekt hvis kiloene plutselig raser ned. Hvis du klarer å gå ned litt etter litt etter litt, er det større sjanse for å holde på figuren.

Hagearbeid og snømåking

Snømåker

Bruk snømåking som en del av treningsopplegget ditt om snøen besøker sørlandet igjen før sommeren. (Arkivfoto/Illustrasjon)

Foto: Trine Hamran / NRK

Mange nyfrelste slankere vil kanskje gå til innkjøp av "fancy" treningsutstyr og gå inn for å blø i kampen mot kiloene. Vik mener imidlertid du må finne et eller annet du kan tenke deg å holde på med på sikt.

- Fysisk aktivitet er jo veldig mye forskjellig. Du kan gå, sykle, drive med hagearbeid, måke snø. Det er mange måter du kan være fysisk aktiv på uten å ta på deg aerobic-tøyet, oppmuntrer UiA-lektoren.

Lektoren kan betrygge de som ikke liker fysisk aktivitet over lengre tid med at du godt kan dele opp treningen i flere deler. 10 minutters trim seks ganger om dagen blir fort en time.

- Hvis du kjøper deg kort på et treningsstudio som varer i tre måneder, går du kanskje lei og slutter. Finn heller en form for mosjon som du liker. Her snakker vi om flere år, kanskje resten av livet, sier Vik, som har enda et tips til de som ønsker å gå ned i vekt.

- Fokuser på kosthold fremfor vekt. Ikke driv å vei deg hver dag for å se om du har gått ned noen gram, oppfordrer hun

Kosthold

Frøydis Vik jobber på institutt for folkehelse, idrett og ernæring. Hun vet derfor mer enn de fleste om hva man bør spise.

- Hold deg til den gyldne middelvei. Styr unna dyre dietter, men hold deg heller til et variert og sunt, norsk kosthold. Ha tre måltider om dagen, gjerne med frukt som mellommåltider.

Hun advarer veldig sterkt mot søtsaker.

- Tenk på at det er 75 sukkerbiter i en vanlig flaske brus! utbryter hun og legger til at hun er glad for tendensen med at nordmenn i større grad drikker vann i stedet for den sukkersprengte brusen.

Når det gjelder godteri foreslår hun at du innfører et godteriforbud på ukedagene, og heller fråtser litt i godsakene på lørdagskvelden.

BMI

I Norge ligger mange i kategorien "lett overvektig" på skalaen over "Body mass index". Dette bør du ikke ha så mye fokus på, mener Vik.

- Det er viktig å huske på at muskler veier mer enn fett, så du behøver ikke nødvendigvis å være tjukk og overvektig om du er litt kraftig, forsikrer Lektor Frøydis Vik.