Ny rapport: – Unge mopedførere svært utsatt for ulykker

To av disse jentene har hatt en ulykke på mopeden. En fersk rapport avslører at nesten en av fire mopedførere opplever dette det første året på veien.

Unge mopedførere i ulykker

Silje Kregenes (t.v.), Mailinn Bakke og Stine Köpp har alle hatt mopedlappen i ett drøyt år. To av dem har opplevd uhell.

Foto: Tom Nicolai Kolstad / NRK

– Jeg synes bilister kan ta enda mer hensyn. De vet ikke hvordan det er å sitte på scooteren eller mopeden og kjenne vindkastet vi får når de kjører forbi oss i 80 kilometer i timen, sier Stine Köpp.

17-åringen og venninnene Silje Kregenes og Mailinn Bakke har alle hatt mopedlappen i ett år. To av dem, Silje og Mailinn, har opplevd uhell knyttet til kjøringen.

– Jeg fikk rett og slett en vannplaning rett før en rundkjøring og veltet, sier Silje.

– Jeg fikk også en vannplaning, men kjente ikke så mye til det der og da. Jeg var mest opptatt av at jeg måtte komme meg opp igjen i tilfelle det kom noen biler, sier Mailinn.

Unge mopedførere i uhell

Både Silje Kregenes (t.v.) og Mailinn Bakke (midten) har opplevd å få vannplaning med mopeden. Stine Köpp har vært skånet for ulykker så langt.

Foto: Tom Nicolai Kolstad / NRK

Faller av i svinger

En fersk rapport fra Transportøkonomisk Institutt viser at en av fem mopedførere, 22 prosent, opplever uhell det første året etter å ha tatt førerprøven. En av fire, 27 prosent, opplever det samme med lett motorsykkel.

Rapporten er basert på en undersøkelse blant 800 mopedførere og 1100 førere av lett motorsykkel som tok førerkort i 2016.

Forsker ved Transportøkonomisk institutt, Ole Jørgen Johansson, sier eneulykker dominerer statistikken.

– Mange oppgir for eksempel at de falt av mopeden i en sving. I undersøkelsen innrømte mange også at de var tilbøyelige til å kjøre så fort de kunne, sier Johansson.

Ole Jørgen Johansson

Ole Jørgen Johansson, forsker ved Transportøkonomisk institutt, kan vise til en ny rapport som slår fast at ferske førere av moped og lettmotorsykkel er ekstra utsatt for ulykker i trafikken.

Foto: Tom Nicolai Kolstad

Han opplyser at en av tre mopedførere i undersøkelsen oppga å ha en trimmet moped. Det gjør det mulig å øke farten utover lovlig maksgrense.

Samtidig viser undersøkelsen positive holdninger til trafikksikkerhet, men faktisk oppførsel viser i en del tilfeller det motsatte.

Bekjent omkom i ulykke

Jim Levi Løyning og Johan Larsen er begge i gang med å ta mopedlappen. De er ikke så redde for ulykkesrisikoen.

– Mamma og pappa vil egentlig ikke at jeg skal ta lappen, men jeg tror det skal gå fint. Jeg skal ikke havne i noen ulykke, sier Jim Levi Løyning.

Unge mopedførere i ulykker 2

Johan Larsen (t.v.) og Jim Levi Løyning er i gang med å ta mopedlappen. De tenker å være forsiktige og på den måten unngå ulykker i trafikken.

Foto: Tom Nicolai Kolstad / NRK

Johan Larsen har selv opplevd at en bekjent på fotballaget omkom i en mopedulykke.

– Det var veldig trist og det skremmer meg litt, men jeg får bare være forsiktig, sier han.

Stine Köpp, Silje Kregenes og Mailinn Bakke innrømmer at det til tider er skummelt på mopeden. De følte seg heller ikke så erfarne på mopeden den første tiden.

– Å få mopedlappen var lettere enn jeg trodde. Du tar noen få timer, også har du den. Helt i begynnelsen var jeg ikke klar for å kjøre for å være helt ærlig, innrømmer en av jentene.

Unge mopedførere i ulykker 4

Mange elever på videregående skole kjører moped eller lettmotorsykkel til skolen. Statistikken viser at en av fire av dem har opplevd uhell det første året med lappen.

Foto: Tom Nicolai Kolstad / NRK

Les mer: Dyrere å ta lappen hvis du er dårlig bak styret