Flere ungdommer tar båtlappen. Liten vits, mener mannen bak teoriboka

Drømmen om større båt og høyere fart har gjort at over 40 prosent flere har tatt båtførerprøven hittil i år. Forfatteren bak boka til lappen, mener den ikke bedrer sikkerheten på sjøen.

Man skal ikke lete lenge før de dukker opp. En liten svipptur med båt i skjærgården i Grimstad, så finner vi gjengen.

Det er ungdom med egne båter som møtes på sjøen og kjører på kryss og tvers.

– Vi skal kjøre litt rundt og så ut på noen øyer. Vi pleier å sole oss og høre på musikk, sier Larah Thorsen.

15-åringen er allerede i gang med båtlappen.

Jentegjeng på båttur
Larah (foran) og gjengen koser seg i maisola i skjærgården utenfor Grimstad.
Markus Grov
- Det er gøy å møte andre på sjøen, kjøre rundt og hoppe på bølgene, sier Markus Grov med egen båt.
Unge båtførere i Grimstad
Ingen av ungdommene har foreløpig tatt båtførerprøven. Men alle sier de skal ta den.
Antallet som tar prøven øker hvert år. Og de fleste er i 15-16-års alderen.
- Da kan jeg få meg større båt og jeg kan kjøre fortere enn 10 knop, sier Elias Bentsen i sin egen RIB.

Ungdom ivrer mest

Det går mot tidenes båtsommer her i landet. Pandemien har ført til rekorder i både båtsalg og leie av fritidsboliger ved sjøen.

Så langt i år har 43 prosent flere tatt båtførerprøven, sammenlignet med samme periode i fjor.

4443 personer har tatt lappen i løpet av årets fem først måneder.

– Dette kan bli et rekordår for prøven, viser prognosene. De tre siste årene har det vært jevnt stor pågang. Selv koronaåret i fjor ble overraskende bra, sier Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet.

Han forteller at det er særlig ungdom i 15–16-års alderen som nå tar båtlappen.

– En ser et tydelig skille for dem som er født før og etter 1980. Vi kunne gjerne sett flere eldre som tok den, sier han.

Bedrer ikke sikkerheten, mener ekspert

At stadig flere båtinteresserte unge nå tar prøven vil ikke nødvendigvis bedre sikkerheten på sjøen.

Det mener mannen bak boka «Veien til båtførerprøven», Olaf Trysnes.

Han har i årrekke hatt teorikurs og undervist i båtfaget. Boka hans er den mest brukte til prøven.

Olaf Trysnes

Olaf Trysnes har skrevet boka «Veien til båtførerprøven».

Foto: Leif Dalen / NRK

– Det er tvilsomt om ferdighetene på sjøen øker slik prøvene er lagt opp nå. Man kan ta den på nettet eller i et kortkurs på en kveld eller to. Det sier seg selv at man ikke blir en veldig kvalifisert båtfører av det.

Trysnes mener kursa tidligere var mer omfattende. Han savner også en praktisk del på sjøen.

Larah og venninnegjengen elsker å kjøre rundt i skjærgården.
Hun er i gang med båtlappen og sier det er veldig interessant og lærerikt.
Jentetur i skjærgården
Målet hennes er å kunne kjøre større båt og fortere på sjøen.
Lara Thorsen
Hun er uenig i at det ikke øker sikkerheten på sjøen.

Aarhus i Sjøfartsdirektoratet sier han forstår skepsisen mot korte båtførerkurs uten praksis.

Han forsvarer likevel prøven.

– Men får i hvert fall en grunnleggende kompetanse på alt fra vikepliktsregler til det å kunne lese et kart. Så man er i hvert fall noe tryggere enn man var uten båtlappen.

Dag Inge Aarhus, kommunikasjonsdirektør Sjøfartsdirektoratet

Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus.

Foto: Gisle Jørgensen / NRK

– Kjøre fortere med større båt

I grimstadskjærgården går det små fritidsbåter med ungdom på kryss og tvers.

Markus Grov har klare planer om å ta prøven for å kunne kjøre større båt.

Han drømmer nemlig om å bli fisker.

– Uten prøven kan jeg ikke kjøre over 10 knop, ha mer enn 9,9 hestekrefter eller større båt enn 25 fot, sier 14-åringen.

QUIZ: Hva kan du om kjøring på sjøen?

1/5 Hva betyr dette?

2/5 Hva er aldersgrensen for å kjøre båt i Norge?

3/5 Hva er dette?

4/5 Når to båter møtes, på hvilken side skal man passere?

5/5 Hva betyr dette?

Ditt resultat

Du må svare på alle spørsmålene først.