NRK Meny
Normal

Tusenvis av trailere erstattes med tog

Om få år vil eksporten av vannet «Voss» være oppe i 5000-6000 trailerlass. Et 380 meter langt nytt sidespor skal flytte transporten fra vei til jernbane.

Voss Production AS på Iveland

Flere tusen vogntog lastet med vann forlater produksjonslokalene på Vatnestraum i Iveland hvert år. Nå skal transporten over på jenbane.

Foto: Voss Production

Hvert år ruller 3700 trailere med vann fra ut fra fabrikken «Voss Production» i Iveland i Aust-Agder. Vogntogene kjører til Kristiansand Havn, hvor vannet eksporteres videre til 48 land.

Produksjonen øker og bedriften regner med å være oppe i 5000-6000 trailerlass i året om få år.

Voss of Norway

Vannet fra «Voss of Norway» er anerkjent.

Foto: Gunnar Olsen / NRK

– Eksporten er økende og veiene mellom Iveland og Kristiansand er av varierende kvalitet. Nå har vi tatt frem noen gamle planer om bygge et sidespor slik at vannet skal transporteres med jernbane, sier styremedlem Rune Fløgstad i «Voss of Norway».

Sørlandsbanen passerer like ved fabrikklokalene, og et sidespor på 380 meter er alt som skal til. Det var lokalavisa Setesdølen som først omtalte saken.

– Å flytte transporten av våre produkter fra trailere til jernbane vil ha positive effekter for innbyggere langs veien, samfunnet for øvrig og miljøet, sier Fløgstad til NRK.

Stadig mer av godstransporten i Norge fraktes på veiene, til tross for ønsker fra politikere og miljøorganisasjoner om å flytte mer over på jernbane.

Spleiselag

Omleggingen fra vei til jernbane vil koste ni millioner kroner og er et spleiselag mellom Voss Production, Iveland kommune, Jernbaneverket og Kristiansand Havn.

– Vi har kommet frem til at dette lar seg realisere og nå er vi i steg to hvor vi ser nærmere på finansiering, sier Fløgstad.

Han sier bedrifen har møtt velvilje i alle instanser i forbindelse med planene.

– Alt tyder på at det skal gå greit å legge et puslespill i forhold til finansiering, sier Fløgstad.

Byggingen av sporet er beregnet til å ta mellom ni og tolv måneder, når finansieringen er på plass. Fløgstad tror produksjonen vil være over på jernbane neste år eller i 2016.

Vekst

«Voss of Norway» har doblet omsetningen i løpet av få år, og Fløgstad ser for seg er videre økning i årene som kommer.

– Vi har hatt en formidabel vekst de senere årene og har gode sjanser for videre vekst. Nettopp derfor var det viktig å se på transportsituasjonen, med et økende antall trailere på veien fra Vatnestraum i Iveland til Kristiansand, sier Fløgstad.

Jernbane Voss Production, Iveland

Den svarte linjen viser Sørlandsbanen og den stiplede linjen er det planlagte 380 meter lange sidesporet.