Hopp til innhold

Tunnel i flytende rør blir for dyrt

Planene om å legge tunnel i rør til øya Hidra i Flekkefjord blir mest sannsynlig droppet.

Tunnel i rør til Hidra i Flekkefjord?

Slik ser illustrasjonen for en tunnel i flytende rør ut. Nå vil politikerne trolig heller gå for en undersjøisk tunnel langs bunnen.

Foto: Illustrasjon

Fylkespolitikerne vedtok i november i fjor at de vil arbeide aktivt for å få til en fastlandsforbindelse til Hidra med forsøksprosjektet tunnel i rør.

Det var i forbindelse med vegvesenets prosjekt «Ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim» at tunnel i rør dukket opp som et alternativ.

Ingen andre steder er dette gjennomført. Både EU, Staten og andre ble nevnt som mulige finansieringspartnere.

Vil koste en milliard

I går møttes representanter fra Flekkefjord kommune, Statens vegvesen og fylkespolitikere for å drøfte veien videre for en tunnel til fastlandet.

Jan Sigbjørnsen

Ordfører i Flekkefjord, Jan Sigbjørnsen (H).

Foto: Sigrid Tufteland / hogre.no

Et prosjekt med tunnel i rør koster en milliard kroner, og ordfører Jan Sigbjørnsen tror ikke prosjektet blir finansiert.

– Det viser seg vel at den finansieringen det ble lagt opp til, med at Staten og EU skulle komme inn og finansiere denne tunnelen, kanskje ikke er så realistisk som man trodde, sier Sigbjørnsen.

Tilbake til undersjøisk tunnel

Nå skal man igjen se på mulighetene for en undersjøisk tunnel mellom Hidra og fastlandet.

Planene om en tre kilometer lang undersjøisk tunnel ble vedtatt av fylkestinget i 2012. Kostnadsrammene var på 423 millioner kroner.

Byggingen skulle finansieres med penger fra ferjetilskudd, bompenger, fylkeskommune og kommune. Da byggeplanene ble lagt ut på anbud, viste det seg at laveste anbud var på en halv milliard kroner. Dermed ble tunnelen for dyr.

I mellomtiden ble det satt ned en prosjektgruppe som skulle jobbe med å få ned kostnadene og se på alternativer. Men det mangler fortsatt over 30 millioner kroner for finansiere en undersjøisk tunnel.

Utvider bruk av statlig støtte

– Signalene er at regjeringa vil utvide ferjeavløsningsmidlene til å gjelde i 40 år, dermed vil den undersjøiske tunnelen være finansiert, tror Sigbjørnsen.

Nå venter ordføreren spent på statsbudsjettet. Det kan bety at pengene som blir brukt til å drifte Hidra-ferja, i stedet kan gå til å finansiere tunnelen når den er bygd. Dermed mener ordføreren at det er pengestøtte som kan brukes i førti år om det blir vedtatt.

Sigbjørnsen tror at vegvesenet får i oppdrag å utrede bruk av ferjemidler i byggingen og saken havner igjen på fylkespolitikernes bord, trolig i år.

Vil ha fortgang i prosessen

Demokratenes Vidar Kleppe sier han nå vil ha fortgang i prosessen og mener behandlingen av Hidra landfast har vært for dårlig.

– Jeg vil påse at saken kommer på fylkespolitikernes bord. Jeg beklager at byggingen av tunnelen ikke kom igjennom. Nå ønsker jeg fortgang i prosessen med at anbudspapirene er klare når vi får forlenget ferjetilskuddet, sier Kleppe.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
NRK Forklarer: Baneheia-saken 01:05
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,31 kr
Dyrest kl. 08 1,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %