NRK Meny
Normal

Politiets nødsentral: – Ikke ring og spør om klokka

De fleste henvendelsene til politiets nødnummer i Agder handler ikke om nødsituasjoner. – Det forundrer meg at fulle 50-åringer ringer fordi de ikke har penger til drosje, sier stabssjef ved politiet i Agder, Bård Austad.

Politiets operasjonssentral i Agder

De fleste henvendelsene til politiets nødnummer handler om andre ting enn øyeblikkelig hjelp.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

I fjor mottok operasjonssentralen på Agder 31 500 oppringninger på nødnummeret 112. Men de fleste telefonsamtalene handlet om andre ting en nød.

Spør om klokka

Stabssjef Bård Austad ved Agder politidistrikt sier de får mange rare henvendelser på nødnummeret.

– Folk kan ringe å spørre om klokka på nødtelefonen. Vi har over 30 000 nødtelefoner i løpet av ett år og de fleste av disse handler om andre trivielle ting, sier Bård Austad.

Bård Austad, leder operasjonssentralen i Agder

Politiet ønsker ikke å være Frøken Ur. Stabssjef Bård Austad ved Agder politidistrikt.

Foto: Per-Kåre Sanbakk / NRK

Trenger drosje

En annen typisk henvendelse til operasjonssentralen er i helgene da folk trenger drosje hjem etter å ha vært på byen.

– Det forundrer meg når fulle femtiåringer ringer og ber om å bli kjørt hjem fordi de ikke har penger til drosje, sier Austad.

Han legger til at folk da får beskjed om å bruke beina hjem.

Han sier at det er et problem med typiske servicetelefonene til politiet. Austad opplyser at folk gjerne kan ringe nødnummeret til politiet om ting som bør ordnes på dagtid og som ikke haster.

Ringe uten penger

Austad sier alle er velkomne til å ringe politiet om hva det skulle være, men folk kan ikke bruk nødnummeret uten at det er behov for det. Ved andre henvendelser ber Austad folk bruke 02800.

Folk kan ringe nødnummeret uten simkort i mobilen eller uten penger på kontantkortet. Det koster ikke noe å ringe dette nummeret.

Vil hjem

– Hver helg så ringer ungdommer til politietsnødnummer for å spørre om vi kan ringe foreldrene fordi de ikke har penger på kontantkortet, forteller Austad.

Han legger til at de har hjulpet unge som har havnet på steder de ikke bør være.

Alle får svar

Operasjonssentralen får totalt 180 000 telefonhenvendelser i løpet av ett år. Det samtaler til både 02800 og 112. Av dem som ringer nødnummeret får 93 prosent svar fra politiet.

– De sju siste prosentene som ikke får svar på nødnummeret, er folk som går med telefonen i lomma og kommer borti tastene og ringer oss ti til femten ganger, forklarer Austad.

Om man ringer nødnummeret kan det hende at det er nabopolitidistriktet som svarer fordi linjene til Agder er opptatt.