NRK Meny
Normal

Tror ikke på sammenkobling før om 30 år

En sammenkobling mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen ligger 30 år fram i tid. Det tror tidligere konsernsjef i NSB Osmund Ueland. Han mener prosjektet havner langt bak i køen av andre togprosjekter i Norge.

NSB Signatur tog

Regjeringen brakte tirsdag nyheten om at en 60 kilometer lang sammenkobling mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen nå formelt skal utredes og pris-fastsettes. Det skapte vill jubel blant mange sørlendinger og politikere. Tidligere konsernsjef i NSB ber folk dempe jubelen.

Foto: Berge, Asbjørn Odd / Asbjørn Odd Berge/NRK

Osmund Ueland

Tidligere konsernsjef i NSB Osmund Ueland har ikke tro på at en sammenkobling mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen vil skje før om 20 til 30 år.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX
Ketil Solvik-Olsen

Nå vil samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ha kortere reisetid på Sørlandsbanen.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

Regjeringen brakte tirsdag nyheten om at en 60 kilometer lang sammenkobling mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen nå formelt skal utredes og pris-fastsettes. Det skapte vill jubel blant mange sørlendinger og politikere.

Osmund Ueland, som i mange år har vært svært delaktig i planer om nye togprosjekter, tror prosjektet må vike for andre jernbaneprosjekter i landet.

Spratt sjampanjen altfor tidlig

Til alle de som slapp jubelen løs da nyheten kom i går, har han derfor følgende å si:

– De som spratt sjampanjen i går gjorde nok dette minst 20 år for tidlig. Dette prosjektet er fantastisk flott, men det er så mye som ennå er ugjort når det gjelder utbygging av togtraseer i Norge. Derfor mener jeg det nesten er villedende å la sørlendingene tro at det kommer nytt jernbanespor før det i hvert fall har gått 20 år. Kanskje til og med 30 år, sier Ueland til NRK.

En sammenkobling av de to banestrekningene vil kunne redusere reisetiden mellom Kristiansand og Oslo med om lag 1 time, ifølge Jernbaneforum Sør.

– Betydelig kortere reisetid

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sa til NRK i går at utredningen er et viktig steg.

– Nå tar vi et viktig skritt videre for å finne ut hvordan vi skal gjøre dette, hvilke trasé bør vi se på for å få koblet Vestfoldbanen med Sørlandsbanen. Får vi dette på plass vil det medføre betydelig kortere reisetid, sa Solvik-Olsen.

Samtidig sa samferdselsministeren at en sammenkobling av de to banestrekningene ikke er noe som skjer over natta. Og det er heller ikke satt av penger til togprosjektet.

Statsråden la også til at vi i alle fall snakker 10 år fram i tid før noe jernbanespor er på plass.

Den tidligere konsernsjefen i NSB tror Sør-Vest-banen havner langt bak i køen og at den får hard konkurranse fra andre togprosjekter i Norge, deriblant Intercity-triangelet på Østlandet.

– Det går ikke an å tenke at en sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen skal skje før Intercity-triangelet er ferdig. Regjeringen har ennå ikke garantert at det vil ferdigstilles til 2030, sier Ueland til NRK.

– Ikke mer penger igjen

Intercity-triangelet som er planlagt vil bestå av tre traseer, Oslo-Lillehammer, Oslo-Halden og Oslo-Skien.

– Bare det å bygge ut Intercity-triangelet på Østlandet vil ta 20 år. Med en prislapp på 150 milliarder kroner er det ikke penger til mye annet.

Togprosjektet mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen må også konkurrere med Ringeriksbanen og en ordentlig jernbane til og fra Europa, mener Ueland.

Han tror derfor at man kan risikere at det vil gå ytterligere flere år etter Intercity-triangelet er ferdigstilt før sammenkoblingen mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen kan være klar.

Må skje et mirakel

– Det er så mye ugjort og tempoet er så lavt at dette flotte prosjektet som nå lanseres er for meg 30 år frem i tid med mindre det skjer et mirakel i statsbudsjettet. Jeg har ikke fått noen signaler om det.

Når tror du selv at du kommer til å sitte på et hurtigtog mellom Sørlandet og Østlandet?

– Det tror jeg dessverre at jeg aldri kommer til å få oppleve, avslutter Ueland.