Hopp til innhold

Tror flere velger bot framfor kurs

Kursholder tror flere heller vil betale for en bot enn å betale for høyhastighetskurs. Det kan få store konsekvenser.

Jonas Eriksen Tilseth fra Wave kompetanse mener det kan bli store konsekvenser hvis folk kjører båt og vannscooter i høy fart uten riktig kompetanse.

Jonas Eriksen Tilseth fra Wave kompetanse mener det kan bli store konsekvenser hvis folk kjører båt og vannskuter i høy fart uten riktig kompetanse.

Foto: Victoria Marie Nordahl / NRK

– Konsekvensene er større enn bare boten når det skjer en ulykke på sjøen, sier Jonas Eriksen Tilseth.

Han holder høyhastighetskurs for Wave Kompetanse, som er en av mange aktører som holder slike kurs.

I juni i fjor kom det krav om at alle som kjører båt eller vannskuter som går over 50 knop må ha et høyhastighetsbevis. Dette koster flere tusen kroner.

Kjører du fortere enn du har lov, får du ei bot på 500 kroner.

Jonas Eriksen Tilseth forteller at det har vært en klar nedgang i antall påmeldte på kurs i år sammenlignet med i fjor.

Han mistenker at folk heller vil betale bota på 500 kroner enn kursavgiften som er mye dyrere.

Les også Krav om høghastigheitsbevis

Kurs for å ta høyhastighetsbevis

Økonomisk ansvarlig

Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet Dag Inge Aarhus sier det er viktig at de som skal føre båter som kommer inn under kravet tar høyhastighetsbeviset.

– Man kan bli stående økonomisk ansvarlig for skade på både egen båt og ikke minst skade på andre. At folk våger å risikere dette er bekymringsfullt, og noe man må bli mer bevisst på, sier Aarhus.

Les også Norsk oppfinnelse hindrer båter i å synke: – Kan redde liv

Antisink

For å få høyhastighetsbevis, må man først fullføre kurs med både en teoretisk og praktisk del. Deretter søker man om bevis hos Sjøfartsdirektoratet.

I fjor ble det utstedt totalt 5781 høyhastighetsbevis av Sjøfartsdirektoratet.

3025 er for fritidsbåt, 1679 er for vannskuter, og 1077 for både fritidsbåt og vannskuter.

Frem til slutten av mai i år er det utstedt totalt 188 høyhastighetsbevis.

Aarhus påpeker at det knapt har vært aktivitet i vinter, men at antall søknader har gått opp den siste tiden. De forventer en økning de neste ukene.

Dag Inge Aarhus, Sjøfartsdirektoratet

Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet Dag Inge Aarhus, sier de venter en økning i søknader om høyhastighetsbevis de neste ukene.

Foto: Gisle Jørgensen

– Ingen som melder seg på

En annen som har merket laber interesse for høyhastighetskurs er daglig leder og kursholder for Wright skole, Kevin Wright.

– Akkurat nå er det helt tørt. Det er ingen som melder seg på. Det var ikke mange som meldte seg på i fjor heller.

Han mener det er på grunn av prisen på boten.

– Jeg tror mange tenker at de heller kan bli stoppet ti til femten ganger før de når prisen av kurset, sier han.

Synes du 500 kroner i bot er for lavt?

– Begrenset marked

Fagansvarlig i Redningsselskapet Pål Virik Nilsen har også merket en nedgang, men er likevel ikke bekymret.

Han mener at det er begrenset marked for høyhastighetskurs.

– Det er for en viss type båtførere. De som trengte kurset tror jeg tok det i fjor, sier han.

Nilsen synes likevel at det er litt rart at det er så få som har søkt om å få høyhastighetsbevis.

– Det kan komme av dårlig kommunikasjon og at de ikke er klar over at de må gjøre det. I tillegg er den praktiske delen mye dyrere enn den teoretiske.

Høyhastighetskurs i Kristiansand

Mange aktører tilbyr høyhastighetskurs. Wave Kompetanse holdt kurs i Kristiansand denne uken.

Foto: Victoria Marie Nordahl / NRK

Kursholder Tilseth i Wave Kompetanse forteller at det er flere som tar teoridelen og deretter dropper den praktiske.

– 11.000 har tatt teoridelen, og så er det cirka 6000 som ikke fullfører med den praktiske delen.

Les også Norsk båtmerke selger for en halv milliard

Marex Gourmet Cruiser er flaggskipet og koster 15 millioner kroner.

Vil endre holdninger

Tilseth sier konsekvensene av å ikke ta kurset i verste fall er dødsfall.

Han mener det er essensielt å vite hvordan farlige situasjoner skal unngås og håndteres.

– Det handler om å endre holdninger knyttet til det vi driver med og bevissthet til farer som kan oppstå på sjøen, sier han.

Kursdeltakerne Morten Christensen mener det er fornuftig med kurs.

– Informasjonen vi fikk her i dag er viktig. Jeg tror jeg kommer til å få bruk for alt når jeg skal ut alene, sier han.

Morten Christensen

Kursdeltaker Morten Christensen gleder seg til å kjøre vannskuter høyere enn 50 knop etter kurset.

Foto: Victoria Marie Nordahl / NRK

Siste nytt fra NRK Sørlandet

Pågrepet for drap i Porsgrunn

Dømt til forvaring for drapet på Oliver (22)

Død elg

Elgen i Noreg er sjuk – nå vil myndigheitene finne ut kvifor

Villrein i Setesdalen

Forsvaret skal sette opp varslings­skilt i Bykle: – Vi aksepterer ikke

Quiz-illustrasjon

Salg av stjerner, flått-eksplosjon og nye busser – ta vår ukesquiz

Bildet viser en direktemelding på Instagram. En hacket bruker spør deg om hvordan det går og om du kan hjelpe dem med noe veldig raskt.

Svindlere ser til sosiale medier for å lure deg

null
Spiller nå
Mistenkt for tyveri 01:28
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 13 0,77 kr
Dyrest kl. 09 1,12 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,4 kr 25 min.
  • Dusje 4,4 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,5 kr En vask
  • Varmeovn 1,1 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Jun 2023 – jun 2024
    + 4,9 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 5,2 %