Tre tepper solgt til Nasjonalmuseet

Tre av tekstilkunstner Else Marie Jakobsens billedtepper er solgt fra privat eie i Kristiansand til Nasjonalmuseet.

Else Marie Jakobsen ute med blomster

Tepper av Else Marie Jakobsen skal stilles ut permanent i Oslo.

Foto: Privat
Miriam Grov
Journalist
Elisabeth Sandve

– Dette er noe av det viktigste som kunne skjedd i hennes kunstnerskap, hun har blitt kjøpt inn før men ikke med det politiske, det som stod hennes hjerte nærmest, sier kunsthistoriker Janne Leithe.

En seier for Jakobsen

Kunsthistoriker Leite

Kunsthistoriker Janne Leithe.

Foto: Miriam Grov / NRK
Wlse Marie Jacobsen

Else Marie Jakobsen.

Foto: Frans Kjetså / NRK

– At denne trilogien nå kommer i nasjonalt eie, er veldig viktig for bevaring og for å formidle kunsten hennes videre. Dette er en seier for hennes kunstnerskap, understreker hun.

Det handler om den politiske teppetrilogien «øst er øst», «vest er vest »og «broen» som nå er solgt fra en familien i Kristiansand nasjonalmuseet. Det ble vevd på slutten av 1960- tallet.

I et radioportrett fra 1986 forteller Jakobsen at hun har protesjert mot en rekke undertrykkelser med sine tepper.

– Med denne trilogien – med «øst er øst» uttrykker jeg hele min aggresjon mot kommunismen, som jeg er livredd for, sier hun i et opptak.

Med teppet «vest er vest», er et oppgjør med vestens materialisme.

– Det er ikke se typiske kapitalistene som skal arbeide mot materialismen men det er det enkelte lille menneske i hvert eneste lag i samfunnet, sa Jakobsen.

Det siste teppet i trilogien handler om å bygge broer mellom de to motsetningene.

Viktig posisjon

Foreløpig ligger teppene nedpakket. Kunsthistoriker Knut Astrup Bull i Nasjonalmuseet sier det er to grunner til at museet vil ha nettopp disse teppene.

– Det ene er Jakobsens posisjon i norsk tekstilkunst. Men det er også en periode der vi ikke har så mange verk fra tekstilkunsten, forklarer han.

Else Marie Jakobsen utgjør sammen med Hanna Ryggen og Synnøve Anker Aurdal pålene i norsk tekstilkunst i det tjuende århundre.

– Alle disse kunstnerne var sterkt politisk opptatt, både i tema de tar opp i sine verk og tekstilkunstens plass i samtidsfeltet og den kvinnelige kunstners plass i en den gang svært konservativt kunstlandskap, forklarer Astrup Bull.

Det er ennå ikke bestemt når billedteppene skal stilles ut.