Togstansen på Sørlandsbanen lille nyttårsaften varte i 12 timer og rammet 2000 passasjerer.
Hendelsen var så alvorlig at Go-Ahead nå evaluerer den internt.
En skadet kjøreledning gjorde at passasjerer mellom Oslo og Stavanger måtte sendes med busser og drosjer på deler av strekningen.
Reisende klaget på mangelfull og til dels feil informasjon fra det britiske togselskapet som tok over driften av sørlandsbanen tidlig i desember.
- Les:
Fant ingen info på nettsiden
På den første skikkelige prøvesteinen for det nye selskapet på norsk jord, var det lite å finne av informasjon for dem som ble rammet.
Bane Nor la allerede kort tid etter stengningen ut en kort melding på sin nettside:
«Sørlandsbanen: Nelaug-Gjerstad stengt. Finn mer informasjon på nettsiden til togselskapet».
Men kundene som tok oppfordringen fra Bane Nor og klikket på linken til Go-Aheads nettside fikk ingen videre informasjon. På nettsida stod det ingenting om togproblemene.
Presseansvarlig Ove Jakobsen i Go-Ahead Nordic Norway opplyser at passasjerene selv måtte søke opp sin togstrekning for å finne informasjon om forsinkelser.
Datteren mistet toget
– Dårlig informasjon førte til at vi mista toget helt unødvendig, fortalte Arne Lindtveit til NRK på Gjerstad stasjon midt under kaoset.
Lindtveits datter skulle rekke en viktig avtale i Oslo. Hun fikk først beskjed om at morgenavgangen fra Vegårshei var kansellert, men at det skulle komme busser og hente passasjerene.
– Bussene dukket aldri opp. Til slutt kjørte vi selv til Gjerstad stasjon. Da var toget akkurat gått. Dette kunne lett vårt unngått med bedre og riktigere informasjon, mener Lindtveit.
Historien endte med at Lindtveit måtte kjøre dattera til Oslo for å rekke avtalen.
Lover bedre informasjon
Cathrine Elgin, administrerende direktør i Go-Ahead, innrømmer at selskapet har et forbedringspotensiale.
– Vi evaluerer hele tiden for å lære. For å finne ut både hva som fungerte bra og hva som kunne fungert bedre, sier hun.
Hun lover at informasjonen til kundene bli bedre.
– God informasjon er alfa og omega for å ha fornøyde kunder. Vi jobber nå på spreng for å få alle systemer på plass slik at vi kan sørge for mer informasjon på nettsidene våre.
Hun håper dette skal være oppe og gå så fort som mulig.
– Når da?
– Jeg ønsker i alle fall ikke at vi skal gå langt ut på våren før det er på plass. Vi lover at vi og våre medaktører i jernbanesektoren skal jobbe hardt for at dette blir bedre, så snart som mulig, svarer Elgin.
Hun ønsker ikke å svare spesifikt på hva hun mener fungerte dårlig da togstansen rammet.
– Det er en sammensatt problemstilling. Kundene skal få informasjon, bussavvikling skal på plass og Bane Nor skal utbedre feilen så fort som mulig. Vi er fortsatt i en oppstartsfase. Det er fortsatt mye vi må ta lærdom av, sier hun.