Signatur-togene er for lette og har ikke snøplog til å ta seg fram ved estremt snøfall, sier direktør Steinar Killi i Jernbaneverket. NSB mener hovedproblemet er at Jernbaneverket har forsømt snøbrøytingen.
Stående fast
De moderne langdistansetogene kjent som Signatur kostet i sin tid NSB tilsammen 1,6 milliarder kroner. Når det blåser og snøen laver ned - pakker den seg mellom togsett som er koblet sammen, og de kan bli stående fast.
Åtte timer
Fredag den 20.januar kjørte et Signaturtog på vei fra Oslo til Kristiansand seg fast i snøen ved Vegårshei - og passasjerene ble sittende i toget i over åtte timer. Til slutt ble de hjulpet ut av politi og sivilforsvaret. Situasjonen var dramatisk, sier Killi, som mener at togmateriellet er for lett.
Skikkelig brøyting
Persontrafikkdirektør Rolf Roverud i NSB minner om at Jernbaneverket sjøl har godkjent togene for trafikk på høyfjellet. Han mener at det er jernbaneverkets jobb å sørge for skikkelig brøyting på linja.