– Froland er en fantastisk kommune. Det er rett og slett en liten takk for at jeg får lov til å være innbygger, sier Tore Konnestad.
Han er initiativtageren bak kommunens fire nye landemerker som preger utsikten til skuelystne forbipasserende.
Statuene er inspirert av ekornet i Frolands kommunevåpen, og er ikke de eneste kunstinstallasjonene som finnes i landets mange rundkjøringer.
Engasjerende kunst
En mikrofon på Notodden. En miniatyrversjon av Lindesnes fyr i Vigeland. Arktiske rever i Skarnes.
Mange kommuner har rundkjøringer utsmykket med kunst, både til begeistring og frustrasjon for sitt publikum.
I 2017 måtte et kunstprosjekt på E6 i bygda Kvam i Oppland fjernes etter protester og hærverk, ifølge VG.
For ekornkunsten i Froland er det kun begeistring å skimte.
– Jeg ble glad når jeg så dem. Et flott påfunn, sier frolending Elisabeth Johansen.
Også Bengt Lundin er fornøyd med byens nye kunstverk.
– Jeg synes det var kjempefint. Det er jo symbolet på Froland.
Forventet mer motstand
På nyåret overtok fylkeskommunene det fulle ansvaret for landets fylkesveier.
Konnestad sier både fylket og kommunen var positive til idéen fra start, og innrømmer at han hadde forventet litt mer motstand.
At de høyreiste ekornene vil stjele bilistenes oppmerksomhet, er han ikke redd for.
– Farten er ikke veldig høy i en rundkjøring. Det hadde vært annerledes i en 80-sone.
Lav fart gir lavere terskel
– Inntrykket generelt er at kommunene ønsker kunst i rundkjøringer, sier Joakim Håland, rådgiver for trafikksikkerhet i Agder fylkeskommune.
Ifølge Håland gjør lav fart i rundkjøringer at terskelen for å godkjenne denne typen søknader er lavere enn ellers langs veiene.
Likevel er det flere vurderinger som tas.
Det må være lett for kjørende å oppfatte hva kunsten forestiller.
I tillegg vurderes rundkjøringenes utforming, om det er påkjøringsfare, og hvilken fart bilister holder inn mot rundkjøringen.
Hvert år skjer det skader for drøyt 50 millioner kroner i rundkjøringer, mye fordi folk er usikre på reglene.
Ifølge Håland er det nettopp skadepotensialet som gjør at de er restriktive og stiller krav.
Han tror lav fart og kravet til at kunsten skal være lett å oppfatte gjør at man unngår en negativ effekt.
– I tillegg er rundkjøringer med kunst mer synlig. Da kan det også bli lettere å oppfatte at man må bremse ned og tilpasse farten.
- Les også:
Navnløse ekorn
Dette er ikke første gang Tore Konnestad har sørget for rundkjøringskunst.
For noen år siden tok han initiativet til en beverstatue som nå står plassert i Åmli kommune.
Nå vil han invitere Frolands skoler og barnehager til en konkurranse for å bestemme hva de fire gnagerne skal hete.
- Quiz: Hva kan du om rundkjøringer?