Hopp til innhold

Redningsstiger blokkert i elva der kvinne druknet

Fall fra land er den vanligste årsaken til drukning i Norge. Henrik Hægeland kjenner flere som har omkommet etter fall i elva og synes det er horribelt at det ikke fins noen regler for sikring langs brygger.

Redningsstige blokkert av flytebrygge, Mandal

Her i Mandalselva ble en kvinne i 40-årene funnet omkommet i januar. Den gule redningsstigen er blokkert av en flytebrygge.

Foto: Benedicte Goa Ludvigsen / NRK

– Du kan spørre omtrent hvem som helst i Mandal, alle vil si at de vet om noen som har falt i elva, sier Henrik Hægeland.

Han står langs elvepromenaden og kikker ut på det iskalde vannet.

– Jeg kjenner til fem-seks personer som har omkommet i elva de siste tjue årene. Tre av dem var venner og bekjente av meg, fortsetter han.

Henrik Hægeland

Henrik Hægeland kjenner flere som har omkommet i Mandalselva. Han er en av mange som etterlyser bedre sikring og belysning langs elvepromenaden.

Foto: Benedicte Goa Ludvigsen / NRK

For tre uker siden skjedde det igjen. En kvinne i 40-årene ble funnet omkommet ved brygga av forbipasserende.

Redningsstige blokkert av flytebrygge, Mandal
Den nærmeste redningsstigen til der hun ble funnet er blokkert av en flytebrygge.
Stige og båt, Mandal
Den nest nærmeste er blokkert av en stor trebåt.
Dekk i redningsstige, Mandal
Litt lenger opp i Mandalselva er det festet et bildekk midt i redningsstigen. Fargen gjør den også vanskelig å se.

Folk i Mandal har gjentatte ganger etterspurt bedre sikring, stiger og belysning.

Hægeland syns det er horribelt at det ikke finnes noe regelverk.

– Det overrasker meg at Norge, som en sjønasjon, ikke har noen regler for sikkerhet langs land.

Les også Dobbelt så mange cruiseskip som før pandemien

Marianne Pedersen foran et cruiseskip.

Den vanligste årsaken til drukningsulykker

I januar omkom to personer i Agder etter fall fra land.

I tillegg til kvinnen i Mandal, ble en mann i 60-årene funnet omkommet i sjøen ved gjestehavna i Flekkefjord sentrum. Ifølge Politiet er det sannsynlig at han har falt mellom båten og brygga.

Fall fra land er den vanligste årsaken til drukningsulykker i Norge. Det står for mellom 30–40 prosent av alle drukningsulykker, sier Tanja Krangnes.

Hun er fagsjef for drukningsforebygging i Redningsselskapet, og mener det er på høy tid at noe gjøres med den dystre statistikken.

I perioden mellom 2017–2021 druknet 190 personer i Norge etter fall fra land.

Ifølge Krangnes er sikringen langs brygger og kaifronter i Norge svært varierende.

– Vi mener jo at god sikring av havner og brygger potensielt kan redde liv. Det hadde vært veldig fint å ha et regelverk som kommuner og andre kan forholde seg til.

NRK forklarer

Mener brygger må sikres slik

Mener brygger må sikres slik

Redningsselskapet mener dette er viktig:

  • Nok stiger med ca 40-50 meters mellomrom
  • Gjerder der det kan være lurt
  • Tilgjengelige redningsmidler som livbøyer, båtshake osv.
Mener brygger må sikres slik
  • Det viktig at redningsstiger er lette å oppdage både fra vannet og fra land for eventuelle hjelpere
  • Stigen bør være signalfarget og opplyst
Mener brygger må sikres slik
  • Det må være er enkelt å komme til, ingenting bør sperre for stigene
  • Stigene må gå langt nok ned i vannet uansett flo/fjære
  • Stigene må være godt vedlikeholdt og utformet slik at det er lettest mulig å klatre opp når man er utmattet

Finnes ikke regelverk for sikring

Det finnes altså ikke noen regler eller generelle krav til sikring av brygger eller småbåthavner per i dag.

Men eiere av kommunale og private småbåthavner må forholde seg til plan- og bygningslovens bestemmelser.

Her står det lite om sikring av brygger.

Problematikken blir nevnt som et meget viktig innsatsområde i Nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker 2019–2023.

Kystverket og Sjøfartsdirektoratet fikk i oppgave å følge opp.

Men snart tre år senere har det skjedd lite.

– Vi har en plan om at vi skal se på denne problematikken i år, sier Guttorm Tomren.

Han er seniorrådgiver i transport, havn og farled hos Kystverket.

Tomren er enig i at det burde vært bedre sikret mange steder langs kysten. Men han er usikker på om et nasjonalt regelverk er veien å gå.

– Man trenger i alle fall en tiltakspakke eller råd og veiledning til de som skal bygge og drifte havner, sier han.

Guttorm Tomren, seniorrådgiver for transport, havn og farled i
Kystverket

Guttorm Tomren i Kystverket

Foto: Privat

Skal vurdere tiltak langs brygga

Ved bryggekanten i Mandal går det en jevn strøm av mennesker forbi. I helgene, og spesielt på sommeren, er det et yrende folkeliv langs elvebredden.

Henrik Hægeland er redd det vil skje flere ulykker om ikke noe blir gjort.

– Det er et langt sprik mellom stigene. På den andre siden av elva er det ingen stiger langs sjøen. Vi som bor her i byen kjenner jo til det, men turistene vet jo ingenting.

Redningsstige, Mandal

Redningsstigen i Mandal er for kort under vann, mener Hægeland. Da bildet ble tatt var det høyvann, og Hægeland anslår at stigen stakk 20-30 cm ned under vannflaten.

Redningsstige som er vanskelig å se, Mandal

Mange av stigene langs Mandalselva kan være vanskelig å se, spesielt i mørket.

Dekk i redningsstige, Mandal

Rett utenfor ett av Mandals populære utesteder er redningsstigen dekket av et bildekk.

Rusk foran redningsstige, Mandal

Mye graps i Mandalselva gjør det vanskelig å komme til denne redningsstigen. Det kan være langt å svømme til neste stige når vannet er kaldt.

Havnepromenaden i Mandal

Hægeland mener mange av redningsstigene langs Mandalselva er vanskelige å se. Hvor mange ser du? (fasit: to stiger)

Stige blokkert av flytebrygge, Mandal

Redningsstigen i Mandalselva er blokkert av en stor flytebrygge.

Havneleder i Lindesnes kommune, Ove Nodeland, sier de aldri vil kunne sikre havneområdet 100 prosent.

Men i lys av den siste ulykken og kritikken i etterkant, skal de vurdere om det er behov for tiltak.

– Det er naturlig at vi tar en evaluering av alle stigene som er langs elvebredden, og går igjennom de litt mer nøye enn vi kanskje har gjort frem til nå.

Nodeland syns det hadde vært bra om det fantes nasjonale regler.

– For oss som havn hadde det vært veldig ryddig å forholde seg til et regelverk.

Flere byer har de senere årene gjort tiltak for å sikre de mest trafikkerte områdene ved sjøen.

  • I Stavanger er det satt opp 11 knallgule redningsstiger utstyrt med kraftig lys med 50 m avstand, samt to redningsstasjoner.
  • Bergen har fått nye redningsstasjoner med livbøye, stiger, båtshake og info om nødnummer rundt Vågen/på Bryggen
  • I Trondheim er det satt opp totalt 800 meter med gjerde, to redningsstasjoner, 180 livbøyer og 200 stiger.

Les også Hun er vikar for vikaren til vikaren

Den pensjonerte læreren sier det er meningsfylt å være tilbake i klasserommet.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Feiret Eid med bønn og kake i Kristiansand 01:53
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 03 1,43 kr
Dyrest kl. 20 1,54 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 5,9 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,4 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %