På Vågsbygdveien i Kristiansand skal det settes i verk flere strakstiltak for å løse de store køproblemene i rushtida.
De lange køene av privatbiler hindrer også bussene der det ikke er kollektivfelt, og tiltakene tar sikte på å få bussene til å holde rutetidene bedre.
- Tiltakene rettet mot kollektivtrafikken skal få bussen raskere fram - uten å bygge kollektivfelt. Regulering av trafikken fra sideveiene inn på Vågsbygdveien er ett av flere mulige tiltak, sier distriktsvegsjef Johan Mjaaland i Statens vegvesen Region Sør.
- Vi vil også utrede arbeidsbusser til de store bedriftene, sier Mjaaland, som håper å komme raskt i gang med tiltakene.
23 000 kjøretøy daglig
Vågsbygdveien som er en av de aller mest belastede veiene i Kristiansand, er tettpakket med kø både morgen og ettermiddag. Målinger denne uka viser at det passerer omlag 23 000 kjøretøy ved Lumber daglig.
I dag var representanter fra Statens vegvesen, kommunen, Bussen trafikkselskap samlet til idedugnad for å utrede muligheter for å bedre trafikksituasjonen på veistrekningen både på kortere og lengre sikt.
Kort- og langsiktige tiltak
Ingen beslutninger ble tatt, men distriktvegsjefen håper å komme i gang med enkelte av tiltakene raskt. På lang sikt kreves det mer for å få bukt med køproblemene.
- Den langsiktige løsningen er å få flere til å la bilen stå. Flere bør ta buss, sykle eller gå. Men større utbygging må til for å sikre at kapasiteten i rushtida økes, sier Mjaaland.